Prezentace má vyprávět příběh. Zní to sice jako laciné americké klišé, ve skutečnosti se jedná o jednu z nejlepších rad, kterou může člověk pokročilému prezentátorovi poskytnout. Jaké příběhy vyprávět a jak?
Vypravování je nejlepší způsob, jak vypustit myšlenky do současného světa.
– Robert McKee
Příběhy si lidé vyprávějí odedávna. Dnes nás příběhy zásobuje televize, dříve to byly knihy a ještě dávno předtím ústně podávané historky našich prapředků žijících v jeskyních. Příběhy jsou zajímavé, čímž přitahují lidskou pozornost a nejen to – jsou taky velmi dobře zapamatovatelné. Dlouhodobá lidská paměť funguje na bázi systematický vazeb a logických souvislostí. Příběhy takových vazeb obsahují spousty: Jednotlivé postavy jsou spolu propojené vzájemnými vztahy, dějové události obvykle skrývají kauzální souvislosti.
Představte si, že byste měli popsat v odrážkách motivaci, logiku a průběh lidské pomsty. Asi by to nebyla moc zajímavá prezentace, že? Když ovšem odvyprávíte příběh Hraběte de Monte Christo, pravděpodobně dosáhnete lepšího efektu. Vaši posluchači problém nejen dobře pochopí, ale také si ho perfektně zapamatují.
Zásadně vyprávějte pouze příběhy, které vaši prezentaci podpoří. Nesnažte se být za každou cenu zajímaví nebo vtipní. Příběh má přitáhnout pozornost k tématu prezentace, ne k sobě samému. Ideální příběhy jsou takové, které jste sami prožili. Předaná osobní zkušenost má punc něčeho výjimečného. Spoustu zajímavých příběhů ale napsala také historie. Osudy vynálezců, objevitelů, dobrodruhů, umělců, velkých vůdců či sportovců v sobě skrývají napínavé dějové zvraty i zásadní poučení. Pokuste se najít paralelu mezi takovým příběhem a svým tématem.
Specifickým příkladem příběhu jsou citáty. Pravděpodobně jste již někdy použili citát na závěr své prezentace. Zkuste na některém citátu postavit celý její příběh. Citáty na určité téma nejraději hledám na webu brainyquote.com. Pokud potřebuju vyhledávat citáty podle osobností, pak na wikiquote.org.
Vyprávění můžete uvodit obrázkem či videem. Na slidy ale rozhodně nepiště žádné podrobnosti svého příběhu. Mějte za sebou pouze obrázek či klíčové slovo a vyprávějte. Pozornost musí být upřena na vás, ne na vaše slidy! Nezapomeňte posluchačům říct, proč jim daný příběh vyprávíte. Nemusíte tím však začínat, spíš jim na konci příběhu nabídněte ponaučení, které z příběhu plyne pro téma vaší prezentace.
Vyprávěním příběhu můžete celou prezentaci shrnout, ale stejně tak i otevřít a navodit téma. Záleží pouze na vaší dramaturgii. Oba přístupy jsou logické a možné.
Nechte se inpirovat historií a hledejte poučné paralely. Jaké příběhy by mohly ilustrovat následující prezentace?
Prezentace, ve které chce svým kolegům představit odvážnou vizi firmy na následujících 10 let, kterou budou pravděpodobně považovat za příliš ambiciózní:
Prezentace, ve které chcete ukázat, že limity, které nás omezují, lze zbořit:
Prezentace, ve které chcete přesvědčit své šéfy, že je zapotřebí lépe poznat potřeby svých klientů:
Prezentace, ve které budete mluvit o tom, jakou roli hraje v životě náhoda a štěst:
Napadly vás další zajímavé paralely? Podělte se o ně se mnou na blog@odprezentuj.cz. Víc o prezentačním strotellingu najdete také v mojí knize Odprezentuj.