Minimalismus je trendem posledních let. Prosákl do našich šatníků, ovlivňuje náš výběr bytových doplňků i formuje náš přístup ke shromažďování věcí. Prezentace zůstávají černou ovcí. A přitom by jim rázný úklid prospěl. Projděte třemi kroky, díky kterým vaše prezentace prokouknou.
Než vypustíte svůj slajd do světa, přední americká prezentační konzultantka Nancy Duarte doporučuje podrobit jej glance testu. O co jde? Kdokoliv se na slajd podívá, musí být schopný pochopit jeho smysl do 3 vteřin. Jestliže je potřeba víc času, jako spíkr riskujete, že pozornost dosud upřená na vás, se přesune na snahu rozluštit obsah slajdu. Aby vaše slajdy prošly glance testem, bude se vám hodit naše 2. doporučení.
Woodrow Wilson jednou prohlásil: „Když mám mluvit 10 minut, potřebuju týden na přípravu; když mám mluvit 15 minut, tři dny; když půl hodiny, dva dny; když hodinu, jsem připravený rovnou.“ Totožný přístup platí i pro prezentace. Vždy je daleko jednodušší hodit na slajd zdlouhavá souvětí, naplácat tam spousty obrázků a dekorací než vydestilovat to podstatné, a to platí pro texty i pro grafické ztvárnění. Není cílem vynechat důležité informace, ale poctivě se zamyslet, co chcete na slajdu publiku říct, a pro dané sdělení vymyslet tu nejlepší možnou vizualizaci. Ano, zabere vám to víc času a úsilí, ale nikdo při prezentaci nemá trpělivost čekat, než se vymáčknete anebo složitě vysvětlíte klíčovou myšlenku. Běžte svému štěstí naproti, běžte až na dřeň.
Zásadním krokem k dosažení jednoduchého a čistého vyznění slajdů je umět pracovat s bílým místem. Dokázat záměrně ponechat na slajdu prázdné místo a odolat pokušení zaplnit ho do posledního kousku vyžaduje silnou vůli. Přestaňte přemýšlet stylem „co bych na slajd ještě mohl dát“ – začněte uvažovat podle principu „co na slajdu není nezbytně nutné, tam nemá co dělat“. Vzpomeňte si, jak jsou často koncipované galerie a muzea. Kolem vystavovaného objektu je ponecháno moře volného prostoru. Jen tak totiž vynikne krása díla, na které jste se přišli podívat. Stejného efektu potřebujete dosáhnout i v prezentacích.
Ukázku, jak razantní redukce informací i jednoduchý vizuál pomůže prezentujícímu skutečně zazářit najdete v mé knize Odprezentuj na straně 96.