Kde hledat kvalitní obrázky pro prezentace zdarma?

Patříte-li mezi prezentující, kteří hledají obrázky pro své prezentace v Googlu, měli byste zpozornět. Možná jste si vědomi, že uvedený postup není s ohledem na autorská práva úplně čistý. Kde brát obrázky legálně?

Public domain obrázky

Preferovaným řešením je využití obrázků, které nejsou chráněny autorským právem. V anglické terminologii obvykle narazíte na termín public domain a označení přeškrtnutým copyrightem. Patří sem díla, jejichž autor se svých práv vzdal nebo od jeho smrti uplynulo 70 a více let. V této kategorii naleznete zejména historické fotografie, obrázky míst, událostí a osobností. Velkou zásobárnou takových snímků je Knihovna amerického Kongresu, kde najdete kupříkladu fotku prvního letu bratří Wrigtů nebo portrétní fotografie amerických prezidentů. Hledání zde bohužel není příliš uživatelsky přívětivé, proto lze vřele doporučit Wikimedia Commons, kde jsou mnohé obrázky z Knihovny Kongresu rovněž k dispozici. Pod každým obrázkem je navíc přehledně uvedeno, jaké licenci dané dílo podléhá. V licenci public domain jsou dostupné také dechberoucí snímky NASA.

Licence Creative Commons

Množství obrázků nabízených v public domain je bohužel omezené a rozhodně nepokrývá všechny tematické oblasti. Větší výběr – zejména ilustrativních obrázků – naleznete v licenci Creative Commons, kdy autor umožňuje s dílem nakládat za dodržení určitých podmínek.

V rámci této licence je obvykle nutné uvádět autora. Některá díla mohou být určena pouze pro nekomerční využití. Autoři děl šířených v rámci Creative Commons také často vyžadují, aby odvozená díla byla dostupná pod stejnou nebo podobnou licencí, jako dílo původní. Velká část fotografií na Wiki Commons i na Flickru je vedená právě pod licencí CC. Procházet mezi jednotlivými zdroji je poměrně zdlouhavé, proto můžete využít souhrnný vyhledávač obrázků Creative Commons.

Licence Creative Commons Zero

Díla označená licencí Creative Commons Zero je oproti tomu možné libovolně kopírovat, distribuovat či upravovat bez potřeby získání souhlasu od autora či uvádění zdroje – a to dokonce i pro komerční účely; autoři těchto děl se totiž vzdali svých autorských práv. Některé z níže uvedených fotobank nabízí výhradně obrázky v rámci této licence, takže je možné z nich vybírat naprosto bez omezení.

Freeimages

Kolem 400 000 ilustračních fotografií ve slušné kvalitě nabízí po registraci web freeimages.com. Fotky jsou poskytovány pod vlastními licenčními podmínkami serveru, které však vyhovují pro účely vytváření prezentací.

Unsplash

Netuctové a téměř až nefotobankové fotografie nabízí server unsplash.com. Fotografií zde najdete přes jeden milion a můžete je zdarma použít bez ohledu na uvedení autora či zdroje i pro reklamní účely. Unsplash navíc existuje i ve formě mobilní aplikace, takže se obrázky dají pohodlně procházet i na telefonu.

Pixabay

Na stránkách pixabay.com je k nalezení zhruba milion fotek, vektorů i ilustrací. Zde je však pro jejich stahování potřeba vytvořit (bezplatnou) registraci. Obrázky jsou díky licenci Creative Commons Zero navíc libovolně upravovatelné a publikovatelné.

Pxhere

Fotobanka pxhere.com nabízí fotografie označené licencí Creative Commons Zero. Po (dobrovolné a bezplatné) registraci je navíc možné se přihlásit k měsíčnímu předplatnému, díky kterému má uživatel každý měsíc nárok na přístup k několika desítkám prémiových fotografií.

Pexels

Další naší oblíbenou fotobankou s obrázky, které můžete používat pro komerční účely a můžete je libovolně upravovat, je pexels.com. Kromě fotografií fotobanka nabízí i slušnou zásobu videí, která jsou rovněž zdarma.

Fotografie z Googlu

Pokud se i napříště rozhodnete využít pro hledání obrázků do vaší prezentace Google, mrkněte alespoň na pokročilé možnosti vyhledávání, protože i tady lze filtrovat obrázky s ohledem na poskytnuté licence.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„S odprezentuj jsme dali dohromady prezentaci na tiskovou konferenci o naší Smart Bance. Marek nám pomohl poskládat fakta do jasného příběhu, který novináře evidentně zaujal. “

Dalibor Šajar
Head of Online & Direct banking, Moneta Money Bank