Ptáte se, jak dlouho vydrží dávat pozornost vaše publikum? Tak se klidně zeptejte sami sebe, jak dlouho dokážete dávat pozor vy sami! Býváte roztěkání? Vaše publikum bude mít stejný problém. Jak ho řešit?
Už v roce 2015 britský The Telegraph napsal, že vlivem chytrých telefonů lidé dokážou udržet bezděčnou pozornost kratší dobu než zlatá rybka. Údajně 8 vteřin, což je o 4 vteřiny méně než v roce 2000 a o vteřinu méně než v případě zlaté rybky. Jsme čím dál víc roztěkaní. Nepípl mi zrovna mail? Nelajkoval zrovna někdo můj post na Facebooku? Vypěstovali jsme si doslova závislost na novinkách. Abyste udrželi bezděčnou pozornost publika, musí být vaše prezentace plná extrémně zajímavých podnětů.
A pak tu máme ještě záměrnou pozornost – naší schopnost koncentrovat se, soustředěně se něčemu věnovat. S tou je to o něco lepší, ale i zdraví jedinci se nedokážou soustředit na jednu věc víc než 20 minut v kuse. A pak je tady Trump. Prezident Spojených států je prý ochotný věnovat pozornost nanejvýš jednostránkovým dokumentům. Pokud jeho poradci chtějí přitáhnout prezidentovu pozornost k některému z briefingů, naučili se do maximálního množství odstavců vkládat jeho jméno. A také obrázky. Pak prý čte dál.
Delší prezentace čleňte na kratší segmenty a prokládejte faktické části prezentace zajímavostmi, příběhy, dotazy do publika a dalšími aktivitami. Jaroslav Kohout ve své knize Rétorika napsal, že takové vsuvky slouží k osprchováním mozků. Osprchování mozků by podle délky prezentace a charakteru publika mělo přijít každých 8—15 minut.
Nebojte se použít většího množství jednodušších slajdů než je obvyklé. Vaše prezentace tak získá na dynamičnosti. Tři postupně se měnící vizuály udrží pozornost lépe než jeden slajd pokrytý 10 odrážkami.
Věnujte se práci s hlasem. Dostaňte do něj nadšení, které se pokusíte přenést na posluchače. Pracujte s důrazy a hlasovou dynamikou – tedy střídáním hlasitostí. Můžete také měnit tempo své promluvy. A pohybujte se. Pohyb na sebe bezděčně váže pozornost lidí, takže budou víc pozornosti věnovat vám než svým mobilům. Pokud si v této oblasti nejste jistí v kramflecích, podívejte se na náš individuální prezentační trénink Pohotovost odprezentuj.
Pokud víte, že prezentaci nebudete prezentovat, ale zasílat, pak nepřipravujte ošklivé slajdy plné odrážek, ale nabídněte svým čtenářům poutavě vypadající a přehledný slajdument, který si přečtou spíš než slajdy vytištěné po šesti na áčtyřku.
Změna, překvapení a pestrost v obsahu i formě jsou receptem na udržení pozornosti vašeho publika. S monotónní prezentací, unylými slajdy a ospalým projevem svou prezentaci pohřbíte raz dva.