Blog
Suchá data nestačí! Zapojte do prezentací i emoce

Suchá data nestačí! Zapojte do prezentací i emoce

2. 12. 2020

Čtení na 2 minuty

Publikováno v Příprava prezentací

Dáváte si záležet, aby vaše datové reporty byly informačně nabité? Bezpochyby ano. A zapojujete do nich i emoce? Teď si možná klepete na čelo: Co by tam tak asi dělaly? Nenechte se mýlit! Emoce patří i do prezentací, kde hrají prim data. Povíme si proč.

Opravdu patří emoce do byznysu?

Představte si pravidelné meetingy, kde se prezentují výsledky za uplynulý měsíc – počet návštěv u zákazníků, prodané zboží vs. business plán atd. Tak co, vybavuje se vám to? A neklesají vám při té představě hned víčka?

Reportingové prezentace jsou obvykle k uzoufání nudné. Přetékají masivními tabulkami a grafy, protože jejich autoři mají neodbytné nutkání pořádně se vyprsit dosaženými výsledky. A teď mi řekněte, co si z těch nekonečných tabulek pamatujete? Garantuji vám, že skoro nic.

Přitom máte určitě v hlavě uloženou řadu vzpomínek z hlubokého dětství, které si vybavíte, jako by se to právě stalo. Jak je možné, že si nemapatujete včerejší prezentaci, ale 20 let starý žážitek na potápění v moři ano? Daná situace ve vás tehdy nejspíš vyvolala silnou emoci, díky které se vám vštípila do paměti. Emoce zlepšují a usnadňují zapamatování. Právě proto byste je neměli opomíjet ani v datových prezentacích. Neznamená to ovšem, že své datové prezentace proměníte v jednu velkou pohádku plnou bullsh*tu. Emoce je potřeba dávkovat s citem.

Jaký je správný poměr mezi racionálními a emocionálními argumenty?

Odpověď není úplně jednoduchá. Zcela klíčové je vědět, koho svou prezentací oslovujete. Jak se dozvíte v mojí knize: Když prezentujete nový energetický nápoj spotřebitelům, vsadíte dost možná na emoce. Jakmile ho ale budete představovat v nákupním oddělení velkého obchodního řetězce, čistě emocionální argumenty vám k úspěchu nepomohou. Nákupčího budou zajímat čísla. Ale i u něj byste udělali chybu, kdybyste emoce zcela ignorovali.

Rakouský prezentační konzultant Emil Hierhold říká, že „asi 90 % všech rozhodnutí se ve skutečnosti přijímá emocionálně a jen se racionálně zdůvodňuje.“  Snažte se do své prezentace namíchat koktejl, který bude obsahovat emoce, jež posluchače pohnout k aktivitě, a zároveň racionální argumenty, díky kterým si své činy zdůvodní. Nezapomeňte, že i manažer jednající za firmu, je pořád jen člověk.

Nezapomeňte do svého prezentačního koktejlu namíchat jak emoce, tak data.

Jak dostat emoce do prezentace plné dat?

Nejlepším způsobem, jak dostat emoce do datové prezentace, je soustředit se na překvapivá data. Existuje mezi záplavou čísel něco, co se vymyká předpokladům a očekáváním? Pokud ano, máte napůl vyhráno. Můžete totiž okolo dat rozehrát malý detektivní příběh. Rozklíčujte důvody, které za odchylkou stojí. Jak a proč vznikla? Co jí způsobilo? A jak na ní máte reagovat? Suchá data tak najednou získají emocionální zápletku.

E-book Vizualizace dat v prezentacích (zkrácená verze)

O datovém storytellingu se dozvíte víc v mém novém online kurzu Jak vizualizovat data v prezentacích na Seduo.cz.

Naučte se vizualizovat data správně s Markem Hrkalem | online kurz na Seduo.cz

Marek Hrkal

Marek Hrkal

Marek se věnuje prezentacím profesně od roku 2010, kdy založil odprezentuj a na vizitku si jako úplně první člověk v Česku napsal tvůrce prezentací. Zjistit více...

Mohlo by vás zajímat

Chtělo by to nějaký nápad? Zkuste kreativní techniky pro lepší prezentace

Chtělo by to nějaký nápad? Zkuste kreativní techniky pro lepší prezentace

Přečíst
Jedna myšlenka na jeden slajd!

Jedna myšlenka na jeden slajd!

Přečíst
Jak pracovat s barvami nejen v prezentacích? (1. díl)

Jak pracovat s barvami nejen v prezentacích? (1. díl)

Přečíst