Blog
Emma Ledden: Úspěšná prezentace (recenze knihy)

7. 3. 2019

Čtení na 3 minuty

Publikováno v Knihy o prezentacích

Knihy zabývající se prezentacemi jsou na českém trhu téměř nedostatkové zboží. Především pokud budeme mít zájem o novější tituly. Proto je až s podivem, že loni na podzim se objevily rovnou dvě. Úspěšná prezentace od Emmy Ledden a druhá kniha Odprezentuj je dílem mého kolegy Marka Hrkala.

Uznávám, že prohlašovat o této recenzi, že je zcela objektivní, by bylo mylné. I tak mi to nedá a knihu Úspěšná prezentace rozboru podrobím.

Co kniha slibuje?

Na zadním přebalu knihy je odvážně uvedeno, že „s pomocí rad z této knížky předvede i ten nejméně zkušený prezentátor špičkovou prezentaci a ti zkušenější snadno dosáhnou ještě lepších výsledků“. Nutno podotknout, že si autorka neklade snadno dosažitelný cíl. Na zadní straně knihy mne také zaujalo, když autorka popisuje, že kniha přináší nový přístup k vytváření prezentací. Tento přístup pojmenovává „prezentací orientovanou na posluchače“. Což mi zní velmi rozumně, nicméně jsem zvědavá, o jaký inovativní přístup se bude jednat. Působivé zkušenosti autorky jako moderátorky pořadů na MTV či BBC mé očekávání ještě umocnily.

Co kniha skutečně nabídne?

Na začátku chci podotknout, že z obsahového hlediska s mnoha tvrzeními a doporučeními nemám problém souhlasit. Mnohými z nich se také řídíme. Např. že jsou prezentace často přehlcené informacemi, které publikum vůbec nezajímají, a proto se nudí. Tudíž je nutné začít prezentace připravovat ne pro sebe, ale pro posluchače. A to je ve zkratce ona unikátní technika „orientovaná na posluchače“, kterou autorka prosazuje. Jemné nuance v knize ale nacházím, kupř. doporučovat 5 slov na jednom řádku a nejvíce 5 řádků na snímku, jsem vnímala jako již přežité tvrzení (zkuste raději jednu myšlenku na slajd). Proč je kniha ale pro mne ve výsledku zklamáním?

Napsáno příliš obecně
Zkušenosti autorky napovídaly o spoustě a spoustě prezentačních situací, kterým musela čelit. A přesně na konkrétní příklady z praxe jsem se těšila. Bohužel celá kniha je napsaná v obecné rovině. V knize nenajdete příklady z praxe, ať už v oblasti vystoupení, tak ani v přípravě slajdů.

Diletantská grafika
Prezentace jsou nositelé emocí. Do děje vtahující fotografie, poutavá videa, názorná schémata by měly být součástí každé skvělé prezentace. O to víc mne překvapilo, že celá kniha je černobílá a jedinou formou oživení jsou prosté ikony a vizuály. Není to trochu málo? Celá kniha má nepříliš přitažlivou grafiku a musíte být skutečně velkým fanouškem prezentací, abyste v čtení setrvali. Zkouška vašeho odhodlání ale ještě přijde.

Opakování není vždy matka moudrosti
Poctivě čtete jednu kapitolu za druhou a najednou máte pocit, že už jste dané řádky četli. A ona je to pravda. Kopírování celých stránek bez téměř jediné změny je v této knize spíš pravidlem než výjimkou.  Např. celou kapitolu „Proč právě tato kniha?“ ze strany 13 si budete moct ve zcela totožné formě přečíst na straně 25 v podkapitole „A jak to vypadá v praxi“. Grafické znázornění techniky prezentace orientované na posluchače si budete moct prohlédnout 6× (a to nepočítám shrnutí na konci každé kapitoly). Netuším, jestli je chyba na straně originálního autorčina textu, či se těchto prohřešků dopustilo nakladatelství, ale tato míra „sebeplagiátorství“ na 166 stránkách je skutečně pozoruhodná.

Najdete rozdíl? Porovnání typů prezentací je na straně 28 i na straně 150 zcela totožné.

Najdete rozdíl? Porovnání typů prezentací je na straně 28 i na straně 150 zcela totožné.

Autorky oblíbený vizuál prezentace orientované na posluchače na straně 76

Autorky oblíbený vizuál prezentace orientované na posluchače na straně 76

Tentýž vizuál tentokrát opakující se na straně 132

Tentýž vizuál tentokrát opakující se na straně 132

Pár slov závěrem

Pravdou je, že recenze nevyznívá příliš pozitivně. Osobně mě mrzí, že knih o prezentacích je na českém trhu tak málo, a když už se objeví nová kniha, nejedná se o publikaci, díky které dostanete chuť dělat prezentace jinak a lépe. Mohlo by být považováno za nekorektní doporučit vám sáhnout raději po knize Odprezentuj. Protože tuhle recenzi už stejně nezachráním, tohle nekorektní doporučení vám dám. V knize Odprezentuj najdete ohromné množství rad a doporučení podložených konkrétními řešeními a příklady z praxe. Tak se nechte pro příští prezentaci inspirovat od Odprezentuj.

Lucie Nováková

Kouzlu prezentací Lucka propadla už dávno předtím, než v roce 2015 rozšířila řady odprezentuj. Ve chvílích, kdy se nevěnuje vylepšování vašich prezentací ji potkáte s dcerami Anežkou a Františkou. Zjistit více...