Rozdíl mezi (pod)průměrnou a nudnou prezentací a prezentací, která vás chytne, může být jeden jediný nápad. Ale kde ho vzít? Můžete na něj čekat (jako na Godota) anebo můžete vyzkoušet další zajímavé techniky, které rozproudí vaše kreativní já. Tak na co čekáte?
S myšlenkovými mapami možná pracujete během firemních workshopů a porad. Můžete je však perfektně využít pro strukturování prezentací. Jak na to? Vezměte si k ruce čistý papír a dobře ořezanou tužku. Do středu papíru si zapište nosné téma a cíl prezentace (např. představit zákazníkovi nový produkt). Kolem tohoto středu budete rozvíjet jednotlivá vlákna myšlenkové mapy. Díky vláknům uvidíte všechny souvislosti, na které byste v odrážkách zapomněli. Tak jako vidíte na myšlenkové mapě, kterou jsem si vypůjčila od Tonyho Buzana, nejznámějšího propagátora myšlenkových map.
Máte připravenou prezentaci, ale potřebujete se ujistit, zda uvádíte všechna možná řešení, či jste prostě nezapomněli na důležitý aspekt? Zkuste metodu Walta Disneye, jež vám umožní nahlédnout na prezentaci očima pesimisty, optimisty a realisty.
Metodu skvěle vystihuje příklad prasete, které se naučilo létat. Nemusíte nutně prezentovat o letectví, abyste svou prezentaci podrobili této metodě. Doporučuji začít kontrolu realistou. Nahlédněte na prezentaci z ptačího pohledu – je celková struktura prezentace logická, navazují slajdy na sebe? Až si budete jisti, že prezentace z makropohledu obstojí, odevzdejte ji pesimistovi alias publiku. Co by vás zajímalo na jejich místě, jsou vaše argumenty dostatečně přesvědčivé? Pesimista vám pomůže si uvědomit, jestli je váš obsah opravdu tak zajímavý, jak si myslíte. Nakonec se podívejte na prezentaci očima snílka. Je prezentace vizuálně poutavá a vzbuzuje potřebné emoce? Možná máte nějaké představy, ale nevíte, jak na to, a proto často končíte u nudných odrážek? Pokud máte nápad, víte, co chcete říct, s převedením vašich myšlenek v realitu, tedy prvotřídní prezentaci, vám rádi pomůžeme.
Jednoduchá technika, která vám sedne, pokud si potrpíte na strukturovanost. Pro využití této metody potřebujete jen čistý papír a znalost abecedy. Tak jako u myšlenkových map si stanovte hlavní téma celé prezentace, např. představení nového produktu. Napište si pod sebe písmena z abecedy a snažte se ke každému písmenu napsat, co vás v souvislosti s představením produktu pod daným písmenem napadne. A – akvizice, B – byznys plán, budget, brand… Takto projděte celou abecedu. Tím, že se budete snažit vymyslet ke každému písmenu nějaké heslo vážící se k představovanému produktu, vygenerujete opět mnohem více nápadů, než byste si sepsali do 5 odrážek. Nechte se inspirovat ukázkou níže.