Tipy, jak osvěžit zasílané prezentace, jsme už prozradili. V dnešním článku chceme vypíchnout pár rad, jak dodat osobně prezentovaným prezentacím svěžest a přitáhnou pozornost publika. Interaktivní prvky fungují jako koření, kterého stačí občas pomálu.
Odebírejte blogcast: Google Podcasts | Spotify | RSS
Do zasílaných prezentací jsme doporučovali zapracovat „hypertextové prolinky“ mezi jednotlivými tématy/kapitolami. Víte, že prolinky umožňují procházet prezentace nelineárně – napřeskáčku, přesně dle preferencí vašeho publika (více o konverzačním prezentování se dočtete zde). Byla by chyba se této možnosti vzdát u prezentací, které prezentujete napřímo klientovi anebo třeba kolegům na poradě. A pokud máte nainstalovaný MS Office 365, použijte elegantní funkci Náhled. Přesun do dané sekce proběhne zazoomováním, jež vám pravděpodobně připomene efekt z programu Prezi.
Videa mají schopnost prezentaci oživit a probudit pozornost publika. Vždy je tu pár „ale“, na která je dobré myslet, aby se video nestalo nejsilnějším momentem celé prezentace. Záleží především na množství vložených videí a jejich délce. Publikum si přišlo poslechnout vás, proto nedělejte z prezentace přehlídku videí a klipů. Jakmile chcete použít video, položte si otázku, zda podporuje váš příběh/myšlenku. Ano? Video má v prezentaci své místo. V opačném případě ani sebelepší a zábavnější video nemá v prezentaci co dělat. Myslete též na délku videa. Při prezentaci dlouhé kolem 15–20 minut byste se měli s videem vejít ideálně do půl minuty.
Konkrétní doporučení týkající se délky a počtu videí najdete v naší knize Odprezentuj.
Je pravda, že o animacích už jsme pár desítek řádků napsali (třeba tady a tady). Ale třeskutě prvoplánové animace a přechody z prezentací ne a ne zmizet. Animace nikdy nesmějí připomínat rozličné atrakce na Matějské pouti – tu letíte nahoru, tu se točíte kolem své osy, tu se houpete ze strany na stranu. Při prvním pohybu si říkáte: „hm, zajímavé“, při druhé a třetím: „ať už to skončí“. Nakonec se z pouti odplazíte s žaludkem na vodě. Proto pozvěte animace do prezentace jen ve chvíli, kdy pomůžou vést pozornost publika a kdy usnadní publiku vstřebat obsah slajdu. Výborně se animují časové osy, postupně odhalujete milníky, o kterých chcete mluvit. Osu můžete roztáhnout i přes více slajdů a pro plynulé propojení využít přechod Vytlačení. Dobře animace zafungují u složitějších a vrstevnatých schémat. Odhalovaní krok za krokem bude pro publikum stravitelnější a informace pochopitelnější.
Kdy a jak animace v prezentacích využívat hledejte v Markově knize Odprezentuj na straně 129.
České publikum bývá občas trochu odtažité a rozproudit diskuzi vyžaduje velké úsilí. Pokud máte obavu, že nikdo z publika nebude chtít zvednout ruku a před všemi se zeptat, nabízí se možnost použít Sli.do. Jestli občas chodíte na odborné konference, jistě Sli.do znáte. Jde o nástroj, který umožňuje posluchačům podkládat otázky prostřednictvím svých mobilů, a to v reálném čase. Díky tomu budete mít na konci své prezentace k dispozici pár otázek, které mohou přispět k rozproudění další diskuze. Nebojte se Sli.do využít i např. během firemního workshopu, online prezentace či jiné menší akce, než je velká odborná konference. Kromě pokládání otázek můžete nástroj použít i pro hlasování, a nechat tak kolegy či publikum rozhodnout, který návrh se jim líbí nejvíc.