Blog
Zapojte do prezentací interaktivní prvky (prezentované prezentace)

Zapojte do prezentací interaktivní prvky (prezentované prezentace)

21. 2. 2022

Čtení na 3 minuty

Publikováno v Příprava prezentací

Tipy, jak osvěžit zasílané prezentace, jsme už prozradili. V dnešním článku chceme vypíchnout pár rad, jak dodat osobně prezentovaným prezentacím svěžest a přitáhnou pozornost publika. Interaktivní prvky fungují jako koření, kterého stačí občas pomálu.

Vyzkoušejte funkci Náhled

Do zasílaných prezentací jsme doporučovali zapracovat „hypertextové prolinky“ mezi jednotlivými tématy/kapitolami. Víte, že prolinky umožňují procházet prezentace nelineárně – napřeskáčku, přesně dle preferencí vašeho publika (více o konverzačním prezentování se dočtete zde). Byla by chyba se této možnosti vzdát u prezentací, které prezentujete napřímo klientovi anebo třeba kolegům na poradě. A pokud máte nainstalovaný MS Office 365, použijte elegantní funkci Náhled. Přesun do dané sekce proběhne zazoomováním, jež vám pravděpodobně připomene efekt z programu Prezi.

Klikem na obrázek s popiskem se dostanu do vybrané tematické sekce. Jakmile se dostanu na konec kapitoly, PowerPoint mne vrátí zpět na tento rozcestník.

Videa můžou prezentaci zpestřit

Videa mají schopnost prezentaci oživit a probudit pozornost publika. Vždy je tu pár „ale“, na která je dobré myslet, aby se video nestalo nejsilnějším momentem celé prezentace. Záleží především na množství vložených videí a jejich délce. Publikum si přišlo poslechnout vás, proto nedělejte z prezentace přehlídku videí a klipů. Jakmile chcete použít video, položte si otázku, zda podporuje váš příběh/myšlenku. Ano? Video má v prezentaci své místo. V opačném případě ani sebelepší a zábavnější video nemá v prezentaci co dělat. Myslete též na délku videa. Při prezentaci dlouhé kolem 15–20 minut byste se měli s videem vejít ideálně do půl minuty.

Konkrétní doporučení týkající se délky a počtu videí najdete v naší knize Odprezentuj. 

Animace ano, ale vkusně a s rozmyslem

Je pravda, že o animacích už jsme pár desítek řádků napsali (třeba tadytady). Ale třeskutě prvoplánové animace a přechody z prezentací ne a ne zmizet. Animace nikdy nesmějí připomínat rozličné atrakce na Matějské pouti – tu letíte nahoru, tu se točíte kolem své osy, tu se houpete ze strany na stranu. Při prvním pohybu si říkáte: „hm, zajímavé“, při druhé a třetím: „ať už to skončí“. Nakonec se z pouti odplazíte s žaludkem na vodě. Proto pozvěte animace do prezentace jen ve chvíli, kdy pomůžou vést pozornost publika a kdy usnadní publiku vstřebat obsah slajdu. Výborně se animují časové osy, postupně odhalujete milníky, o kterých chcete mluvit. Osu můžete roztáhnout i přes více slajdů a pro plynulé propojení využít přechod Vytlačení. Dobře animace zafungují u složitějších a vrstevnatých schémat. Odhalovaní krok za krokem bude pro publikum stravitelnější a informace pochopitelnější.

Kdy a jak animace v prezentacích využívat hledejte v Markově knize Odprezentuj na straně 129.

Nechte publikum se ptát

České publikum bývá občas trochu odtažité a rozproudit diskuzi vyžaduje velké úsilí. Pokud máte obavu, že nikdo z publika nebude chtít zvednout ruku a před všemi se zeptat, nabízí se možnost použít Sli.do. Jestli občas chodíte na odborné konference, jistě Sli.do znáte. Jde o nástroj, který umožňuje posluchačům podkládat otázky prostřednictvím svých mobilů, a to v reálném čase. Díky tomu budete mít na konci své prezentace k dispozici pár otázek, které mohou přispět k rozproudění další diskuze. Nebojte se Sli.do využít i např. během firemního workshopu, online prezentace či jiné menší akce, než je velká odborná konference. Kromě pokládání otázek můžete nástroj použít i pro hlasování, a nechat tak kolegy či publikum rozhodnout, který návrh se jim líbí nejvíc.

Přečtěte si víc k tématu v knize Odprezentuj

Lucie Nováková

Kouzlu prezentací Lucka propadla už dávno předtím, než v roce 2015 rozšířila řady odprezentuj. Ve chvílích, kdy se nevěnuje vylepšování vašich prezentací ji potkáte s dcerami Anežkou a Františkou. Zjistit více...

Mohlo by vás zajímat

Slidy neslouží jako poznámky prezentátora

Slidy neslouží jako poznámky prezentátora

Přečíst
Děkuji za pozornost. Ne, děkuji!

Děkuji za pozornost. Ne, děkuji!

Přečíst
Kdy rozdávat publiku tištěné materiály?

Kdy rozdávat publiku tištěné materiály?

Přečíst