Pohyb, hudba, animace, přechody – to vše jsou prvky, které dodávají prezentaci dynamiku a udržují publikum bdělé. Ale pozor: Nejsou samospasné! Marek ve své knize říká, že „videa jsou jako návštěvy vzdálené tetičky. V přiměřené míře mohou být příjemné, při nadměrném výskytu začínají být nesnesitelné.“ Jaká je tedy ta správná míra použití videí v prezentacích?
Odebírejte blogcast: Google Podcasts | Spotify | RSS
Než začnete uvažovat, kam své video do prezentace umístíte, odpovězte si na tři kontrolní otázky:
Řada firem již dnes má obstojná videa, kde zákazníkům představuje sebe, své úžasné produkty i zaměstnance. Už jste jich určitě viděli spousty. Jejich poznávacím znamením jsou záběry z dronu, zpomalené nebo makro záběry. Hollywood hadr!
Někteří spíkři pak neodolají a v záchvatu nadšení zařazují takové video, kamkoliv to jen jde, prezentace nevyjímaje. Nemusí to ovšem být to pravé ořechové!
Než podobné video do prezentace zařadíte, podívejte se znovu na téma své prezentace a upřímně si odpovězte, zda dané video podporuje příběh a myšlenkovou linku prezentace. Jestli ne, nemilosrdně ho škrtněte. A to neplatí jen pro vyladěná firemní videa, ale jakákoliv videa, která používáte (ano i ta rádobyvtipná k zasmání).
Na délce záleží. Carmine Gallo doporučuje zařadit do prezentace maximálně 3minutové video. Kurátor konferencí TED Chris Anderson je přesvědčen, že videa delší než 30 vteřin by se měla do prezentace vkládat jen výjimečně. V odprezentuj se přikláníme k druhému názoru. I když se tři minuty zdají jako chvilka, v případě konferenční prezentace se může proměnit ve věčnost.
Pokud si chcete volbu videa ověřit, pusťte ho kolegovi, který ho ještě neviděl. Dokáže vám dát upřímnou zpětnou vazbu jak na jeho délku, tak i na jeho obsah a začlenění do prezentace.
Řada řečníků bere videa jako únikovou strategii. Řídí se logikou: Když běží video, nemusím se stresovat, že zapomenu text ke slajdům. Takoví spíkři mají tendenci prošpikovat svou prezentaci klipy skrznaskrz.
Za videa se nikdy neschovávejte! Publikum si nemá zapamatovat vaše videa, ale vás. Videem svou prezentaci proto nikdy nezakončujte.