Proč jsou prezentace out?

Prezentace jsou nudné, zastaralé a nemoderní. Mainstreamový názor, se kterým bych často souhlasila. Ale řekli byste, že formát filmu je out? Jasně, některé filmy jsou braky, ale v obecné rovině je film pořád současný. A to platí i pro prezentace, ale často ne pro jejich autory.

1. požadavek: Chci moderní, čistou a poutavou prezentaci

Prezentující si často přeje minimalistický design, kde vyniknou podstatné informace i produkty. Má to pár háčků. S čím se poměrně často setkáváme? Podklady, jaké má k dispozici, jsou až v rozporu s grafickým požadavkem. Zaprvé – informací je přehršel a všechny jsou důležité, není možné je redukovat. Zadruhé – vizuální podklady jsou v chabé kvalitě. A nejde jen o logo, které bývá v nedostatečné kvalitě či nevhodném formátu. Až nebezpečně často zjišťujeme, že design/logo/brand manuál neexistuje, je neaktuální anebo se jej klient nechce držet. Nezajímavé či neprofesionálně pořízené fotografie produktů jen doplňují celkový ráz. I kdybychom byli kouzelníci, z takových základů může vzniknout jen prezentace, která bude opravdu jen out.

Nemůžete se divit, když do kastrolu naházíte spoustu nekvalitních surovin, tak výsledkem není fantastický pokrm jako z michelinské restaurace, ale blaf ze školní jídelny.

Nemůžete se divit, když do kastrolu naházíte spoustu nekvalitních surovin, tak výsledkem není fantastický pokrm jako z michelinské restaurace, ale blaf ze školní jídelny.

2. požadavek: Chci efektní a dynamickou prezentaci

Častá prvotní představa prezentujících – zábavná, interaktivní, nenudná prezentace, kterou si publikum zapamatuje. Nebylo by na tom nic špatného, kdyby… představa o efektní prezentaci neplynula z přesvědčení, že potřebný drive dodají animace, přechody, 3D objekty apod. Na začátku se setkáváme i s přesvědčením, že hlavním viníkem nudy je PowerPoint, proto se jako možná spása nabízí lítací software Prezi.

V tomto zadání se nasekalo několik chyb hned na začátku. Tuším, že mě budete podezírat z nudného postupu, ale bez kvalitního obsahu nikdy oné zapamatovatelné prezentace nedocílíte. Možná jste v poslední době byli v kině na super akčním a efekty nadupaném filmu. A teď si zkuste vzpomenout, o čem film byl? Kdo v něm hrál? Jak se jmenoval? Nevíte? Odpověď je jednoduchá, naše paměť má ráda příběhy. Známe to všichni. Kamkoliv se nám povede napasovat příběh, to si také snáz zapamatujeme. A je jedno, jestli jde o pohádku z dětství anebo film, který jsme viděli před 20 lety (všichni pořád víme, jak skončil Jack z Titanicu). Dám vám jednoduchou radu, vykašlete se na 3déčko, létání anebo jiné animační výkruty, sestavte si napřed příběh a pak se můžete zamýšlet nad jeho rozfázováním prostřednictvím animací.

Samoúčelné animace a efekty mají pro lidský mozek jepičí život. Chcete-li udělat „zásek“, vsaďte na poctivý obsah a příběhy. 

Samoúčelné animace a efekty mají pro lidský mozek jepičí život. Chcete-li udělat „zásek“, vsaďte na poctivý obsah a příběhy.

3. požadavek: Chci prezentaci pro různé účely

Počítejte se mnou: 1. prezentace firmy, kterou potřebujete poslat klientům do emailu, 2. prezentace pro osobní prezentování na obchodním jednání, 3. totožná (anebo mírně upravená) prezentace, která zastoupí vaši firmu na odborném veletrhu. A za 4. nesmíme zapomenout na to, aby se prezentace dala vytisknout a mohli jste ji rozdat třeba na výběrovém řízení. Tak co, poznáváte tuto prezentaci? Tady je řešení jednoduché. Nechtějte po jedné věci, aby se dala použít pro tolik účelů. Na běh si přeci také vezmete jiné boty než do divadla?

Lucie Nováková

O autorovi
Lucie Nováková vystudovala Pedagogickou fakultu UK se zaměřením na bohemistiku a historii. U vzdělávání středoškoláků ale nezůstala, nýbrž zakotvila u tvorby prezentací. Zjistit více...

„Je příjemné, když prezentující vidí v tváři posluchače zájem. Za tento nový zážitek děkuji panu Hrkalovi, který pro nás vytvořil prezentaci, která svým provedením vybočuje z obvyklého standardu (...)“

Monika Kalvodová
Lesy ČR