Blog
Prezentování v době koronavirové: Slajdumenty

Prezentování v době koronavirové: Slajdumenty

26. 3. 2020

Čtení na 3 minuty

Publikováno v Příprava prezentací, Pomůcky pro prezentování

Prezentace určené k zasílání neboli slajdumenty jsou praktické i za normálních okolností. Dnes to však platí dvojnásob. Jak prezentovat, když nemůže být osobně u toho?

Jen pro připomenutí: Co je to vlastně ten Slajdument? Jednoduše řečeno: Místo abyste materiál určený ke čtení naťukali do Wordu, zpracujete ho do powerpointových slajdů. O výhodách takového postupu i původu slajdumentů si můžete přečíst v mém starším článku.

Jedna z prvních otázek, které klientům kladu předtím, než se vůbec pustíme do přípravy prezentace, zní: Budete slajdy osobně prezentovat, nebo je budete chtít zasílat? Jestli dřív lidé vůbec nevnímali, že je mezi těmito typy prezentací nějaký rozdíl, dnes se většinou setkávám s chápavým pokyvováním. Rozdíl mezi oběma formami je nebetyčný. Prezentace určená k prezentování je jenom doprovodem spíkra, zatímco slajdument se musí bez mluvčího obejít a předat kompletní informaci.

Teď už zpátky do současnosti. Na prezentace v zasedačkách a na konferencích si ještě minimálně pár týdnů počkáme, slajdumenty jsou proto dnes aktuálnější než kdykoliv předtím. Tady je 5 tipů, které se nám osvědčily při přípravě slajdumentů pro klienty. Neměli byste je opomenout, pokud se do přípravy slajdumentů pustíte.

1. Slajdument ≠ přeplácaná prezentace

Vyjasněme si to hned na začátek: Přeplácaná prezentace s tunou odrážek a spoustou blábolivého textu není slajdument. Slajdument sice snese víc textu než běžná prezentace, ale tento text musí být precizně napsaný. Přesně tak dlouhý, aby z něj bylo vše jasné, ale ani o větu delší. Nikdo nechce číst dlouhé litanie, zůstaňte věcní. Pište v krátkých větách se slovesy, bude se to líp číst.

Podobný obsah, dva diametrálně odlišné slajdy. Který publikum zaujme víc?

Podobný obsah, dva diametrálně odlišné slajdy. Který publikum zaujme víc?

2. Menší písmo si žádná vícesloupcový layout.

Velikost textu v textu můžete zmenšit klidně na 12–16 bodů a stále to bude na monitoru k přečtení. Kdybyste při tak malém písmu pracovali se standardním rozložením slajdu, kde text teče od levého kraje po pravý, vznikly by vám příliš dlouhé řádky. Noviny jsou do sloupečků vysázeny z dobrého důvodu – kratší řádky se lépe čtou. Rozdělte text do několika sloupců, můžete pracovat s principem mřížky. Píšu o něm v knize Odprezentuj na straně 99.

Kniha Odprezentuj | Marek Hrkal | Zlatý řez, mřížka, pravidlo třetin

3. Opatřete slajdument meníčkem

Na ukázce v knize si můžete všimnout také navigace v horní části slajdů. Ta funguje jako menu na webu a jeho položky jsou hypertextovými odkazy propojeny s příslušnými slajdy. Čtenář tak prezentaci může procházet napřeskáčku, což ocení zejména u rozsáhlejších materiálů. Tady se můžete podívat, jak to funguje v praxi.

Trpělivost nepatří mezi silné stránky investorů – nechte je prezentací proklikat

Trpělivost nepatří mezi silné stránky investorů – nechte je prezentací proklikat

4. Dejte si záležet na call-to-action

Každá prezentace má končit výzvou k akci, nikoli profláknutým Děkuji za pozornost. U slajdumentů je to dvojnásob důležité. Zatímco chybějící call-to-action jste při běžné prezentaci schopní „zachránit“ ústně při následné konverzaci s publikem, u zasílané prezentace druhou šanci nemáte. Rozmyslete se, co po publiku chcete a dejte to na poslední slajd! Více k tématu v samostatném článku.

5. Zasílejte slajdumenty jako PDF

Nedostupné fonty, nekompatibilita systémů i různé kancelářské balíky – to jsou jen tři důvody, proč pro zasílání preferovat formát PDF. Pokud jste už někdy viděli svou vyladěnou prezentaci v Google Slides, víte, o čem mluvím. Exportem do PDF předejdete problémům s kompatibilitou. Přijdete pouze o animace a videa. Přičemž videa můžete umístit online a do prezentace dát odkaz.

V příštím článku se podíváme na nástroje, které umožňují osobně prezentovat i na dálku. A pokud byste potřebovali s přípravou slajdumentů pomoct, dejte vědět.

Přečtěte si víc k tématu v knize Odprezentuj

Marek Hrkal

Marek Hrkal

Marek se věnuje prezentacím profesně od roku 2010, kdy založil odprezentuj a na vizitku si jako úplně první člověk v Česku napsal tvůrce prezentací. Zjistit více...

Mohlo by vás zajímat

3 chyby, které při tvorbě grafů děláte i vy!

3 chyby, které při tvorbě grafů děláte i vy!

Přečíst
Je libo kreativní prezentace?

Je libo kreativní prezentace?

Přečíst
Slajdument: Jak ano a jak ne

Slajdument: Jak ano a jak ne

Přečíst