Prezentování v době koronavirové: Slajdumenty

Prezentace určené k zasílání neboli slajdumenty jsou praktické i za normálních okolností. Dnes to však platí dvojnásob. Jak prezentovat, když nemůže být osobně u toho?

Jen pro připomenutí: Co je to vlastně ten Slajdument? Jednoduše řečeno: Místo abyste materiál určený ke čtení naťukali do Wordu, zpracujete ho do powerpointových slajdů. O výhodách takového postupu i původu slajdumentů si můžete přečíst v mém starším článku.

Jedna z prvních otázek, které klientům kladu předtím, než se vůbec pustíme do přípravy prezentace, zní: Budete slajdy osobně prezentovat, nebo je budete chtít zasílat? Jestli dřív lidé vůbec nevnímali, že je mezi těmito typy prezentací nějaký rozdíl, dnes se většinou setkávám s chápavým pokyvováním. Rozdíl mezi oběma formami je nebetyčný. Prezentace určená k prezentování je jenom doprovodem spíkra, zatímco slajdument se musí bez mluvčího obejít a předat kompletní informaci.

Teď už zpátky do současnosti. Na prezentace v zasedačkách a na konferencích si ještě minimálně pár týdnů počkáme, slajdumenty jsou proto dnes aktuálnější než kdykoliv předtím. Tady je 5 tipů, které se nám osvědčily při přípravě slajdumentů pro klienty. Neměli byste je opomenout, pokud se do přípravy slajdumentů pustíte.

1. Slajdument ≠ přeplácaná prezentace

Vyjasněme si to hned na začátek: Přeplácaná prezentace s tunou odrážek a spoustou blábolivého textu není slajdument. Slajdument sice snese víc textu než běžná prezentace, ale tento text musí být precizně napsaný. Přesně tak dlouhý, aby z něj bylo vše jasné, ale ani o větu delší. Nikdo nechce číst dlouhé litanie, zůstaňte věcní. Pište v krátkých větách se slovesy, bude se to líp číst.

Podobný obsah, dva diametrálně odlišné slajdy. Který publikum zaujme víc?

2. Menší písmo si žádná vícesloupcový layout.

Velikost textu v textu můžete zmenšit klidně na 12–16 bodů a stále to bude na monitoru k přečtení. Kdybyste při tak malém písmu pracovali se standardním rozložením slajdu, kde text teče od levého kraje po pravý, vznikly by vám příliš dlouhé řádky. Noviny jsou do sloupečků vysázeny z dobrého důvodu – kratší řádky se lépe čtou. Rozdělte text do několika sloupců, můžete pracovat s principem mřížky. Píšu o něm v knize Odprezentuj na straně 99.

Vpravo dole vidíte ukázku slajdumentu využívajícího principu mřížky

Vpravo dole vidíte ukázku slajdumentu využívajícího principu mřížky

3. Opatřete slajdument meníčkem

Na ukázce v knize si můžete všimnout také navigace v horní části slajdů. Ta funguje jako menu na webu a jeho položky jsou hypertextovými odkazy propojeny s příslušnými slajdy. Čtenář tak prezentaci může procházet napřeskáčku, což ocení zejména u rozsáhlejších materiálů. Tady se můžete podívat, jak to funguje v praxi.

Trpělivost nepatří mezi silné stránky investorů – nechte je prezentací proklikat

Trpělivost nepatří mezi silné stránky investorů – nechte je prezentací proklikat

4. Dejte si záležet na call-to-action

Každá prezentace má končit výzvou k akci, nikoli profláknutým Děkuji za pozornost. U slajdumentů je to dvojnásob důležité. Zatímco chybějící call-to-action jste při běžné prezentaci schopní „zachránit“ ústně při následné konverzaci s publikem, u zasílané prezentace druhou šanci nemáte. Rozmyslete se, co po publiku chcete a dejte to na poslední slajd! Více k tématu v samostatném článku.

5. Zasílejte slajdumenty jako PDF

Nedostupné fonty, nekompatibilita systémů i různé kancelářské balíky – to jsou jen tři důvody, proč pro zasílání preferovat formát PDF. Pokud jste už někdy viděli svou vyladěnou prezentaci v Google Slides, víte, o čem mluvím. Exportem do PDF předejdete problémům s kompatibilitou. Přijdete pouze o animace a videa. Přičemž videa můžete umístit online a do prezentace dát odkaz.

V příštím článku se podíváme na nástroje, které umožňují osobně prezentovat i na dálku. A pokud byste potřebovali s přípravou slajdumentů pomoct, dejte vědět.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„V případě volby pana Hrkala jsme měli bezpochyby šťastnou ruku.“

Václav Friedmann
manažer korporátní komunikace, Sazka