Prezentace musí mít hlavu a patu. Abyste měli jistotu, že prezentace bude dávat smysl, je dobré ji vystavět na třech stabilních nohách. Jaké to jsou?
Odebírejte blogcast: Google Podcasts | Spotify | RSS
Představte si, že po vás někdo bude požadovat, abyste celou prezentaci shrnuli do jedné věty. Přijde vám to složité? Dost možná proto, že jste si na začátku nevyjasnili hlavní sdělení své prezentace. Spousta prezentujících stále podléhá klamu, že pachtit se formulováním hlavního sdělení prezentace je ztráta času. Opak je pravdou! Když si hned na začátku ujasníte, co chcete publiku říct, mnohem snáz budete vybírat, jaký obsah do prezentace patří, a co lze oželet.
A jak by takové hlavní sdělení prezentace mělo vypadat? Poznáte ho jednoduše tak, že obsahuje sloveso v činném rodě, je úderné, představitelné a snadno zapamatovatelné. Ideálně zahrnuje rovněž váš osobní názor.
Call-to-action anebo také výzva-k-akci by měla být završením každé prezentace. Místo toho ale na závěrečných slajdech svítí obligátní děkuji za pozornost. Je to jedna z nejrozšířenějších prezentačních chyb i zahozených příležitostí.
Neříkám, že nemáte publiku poděkovat za pozornost – rozhodně ano, a to ústně. Na závěr ale máte jedinečnou šanci říct publiku, co po něm žádáte. Chcete, aby si prostudovali podrobnosti projektu na webu? Odkažte je tam. Chcete se potkat na schůzce? Navrhněte termín. Nebojte se jít přímo k věci. Inspirovat se můžete reklamou. Marketéři nenechávají nic náhodě a bez servítků vám řeknou, co po vás chtějí: „Žádejte u dobrých knihkupců“ anebo „zeptejte se ve vaší lékárně“. Více o call-to-action najdete v samostatném článku.
Titulek je výkladní skříní vaší prezentace. Když bude zavánět nudou, publikum nebude mít chuť vstoupit. Zapomeňte na všechny univerzální titulky prezentací jako jsou: „Výsledky za rok 2022“, „Představení firmy“ anebo „Nabídka produktu XY“. Publikum musíte navnadit. Buďte překvapiví, lehce kontroverzní anebo poodhalte zajímavost z následné prezentace. Přesně tak, jak to dělají novináři bulvárních deníků.
Chcete znát konkrétní tipy, jak napsat strhující titulky? Podívejte se do Markovy knihy Odprezentuj na stranu 38.