Barvy jsou vynikající komunikační nástroj. Umí poutat pozornost, vzbuzovat v nás emoce, dokážou upozornit na podstatné informace, ale i upozadit ty nedůležité. Vytvořit barevně vyladěnou prezentaci může být oříšek. Pokud se chcete vyhnout postupu „pokus–omyl“, zkuste nejprve barvám trochu porozumět.
Barvy řešíme všichni – když si vybíráme nový svetr, když uvažujeme nad koupí auta (a že rozhodování mohou být dlouhá a názory rozdílné). Barvy ovlivňují naše nálady (nemáte snad lepší den, když šedé nebe vystřídá modrá obloha?). Barvy v sobě nesou symboliku. Bílá je symbolem čistoty, červená auta jsou rychlejší než zelená. Zelené jablko bude možná šťavnatější než jeho žlutá odrůda. Barvy ovlivňují naše vnímání, i když si to třeba nepřipouštíme. Dávejte si ale pozor na kulturní rozdíly. Symbolika barev se mění zeměpisnou šířkou i délkou mění. Tento faktor nikdy nepodceňujte. Pochopením, jaké kulturní asociace barvy vzbuzují, můžete lépe navázat komunikaci se svým publikem.
Mužská populace si často vystačí s pár barvami. Váš mobil jich je ale schopný rozlišit přes 16 milionů. Výběr barevných odstínů je tedy poměrně široký. Abyste se v barevném moři neutopili, při výběru barev vám může pomoct barevné kolo zahrnující základní, sekundární a terciální barvy. Vizte níže.
Mezi základní barvy (1.) se řadí modrá, žlutá, červená. Tyto barvy nemůžete získat z jiných barev, naopak jsou základem pro vznik sekundárních a terciálních barev.
Sekundární barvy (2.) vznikají smícháním základních barev (červená + žlutá = oranžová atd.). A terciální (3.) kombinují barvy ze základního i sekundárního spektra, vzniká nám tak nepřeberná škála odstínů. Jako např. lososová, kterou muži často označují za oranžovou, červenou nebo růžovou. Nene, je to lososová.
Možná se cítíte teď trochu paralyzovaní téměř nekonečným výběrem z barevné škály, proto se příště podíváme, jaké principy se vyplatí dodržet při výběru vhodných barevných kombinací pro vaši příští prezentaci.