Jak pracovat s barvami nejen v prezentacích? (1. díl)

Barvy jsou vynikající komunikační nástroj. Umí poutat pozornost, vzbuzovat v nás emoce, dokážou upozornit na podstatné informace, ale i upozadit ty nedůležité. Vytvořit barevně vyladěnou prezentaci může být oříšek. Pokud se chcete vyhnout postupu „pokus–omyl“, zkuste nejprve barvám trochu porozumět.

Každá barva nese sdělení

Barvy řešíme všichni – když si vybíráme nový svetr, když uvažujeme nad koupí auta (a že rozhodování mohou být dlouhá a názory rozdílné). Barvy ovlivňují naše nálady (nemáte snad lepší den, když šedé nebe vystřídá modrá obloha?). Barvy v sobě nesou symboliku. Bílá je symbolem čistoty, červená auta jsou rychlejší než zelená. Zelené jablko bude možná šťavnatější než jeho žlutá odrůda. Barvy ovlivňují naše vnímání, i když si to třeba nepřipouštíme. Dávejte si ale pozor na kulturní rozdíly. Symbolika barev se mění zeměpisnou šířkou i délkou mění. Tento faktor nikdy nepodceňujte. Pochopením, jaké kulturní asociace barvy vzbuzují, můžete lépe navázat komunikaci se svým publikem.

Barvy v různých kulturách nesou různé významy

Barvy v různých kulturách nesou různé významy

Kolik máme barev?

Mužská populace si často vystačí s pár barvami. Váš mobil jich je ale schopný rozlišit přes 16 milionů. Výběr barevných odstínů je tedy poměrně široký. Abyste se v barevném moři neutopili, při výběru barev vám může pomoct barevné kolo zahrnující základní, sekundární a terciální barvy. Vizte níže.

Mezi základní barvy (1.) se řadí modrá, žlutá, červená. Tyto barvy nemůžete získat z jiných barev, naopak jsou základem pro vznik sekundárních a terciálních barev.

Sekundární barvy (2.) vznikají smícháním základních barev (červená + žlutá = oranžová atd.). A terciální (3.) kombinují barvy ze základního i sekundárního spektra, vzniká nám tak nepřeberná škála odstínů. Jako např. lososová, kterou muži často označují za oranžovou, červenou nebo růžovou. Nene, je to lososová.

Barvy uspořádané do barevného kola

A co s tím?

Možná se cítíte teď trochu paralyzovaní téměř nekonečným výběrem z barevné škály, proto se příště podíváme, jaké principy se vyplatí dodržet při výběru vhodných barevných kombinací pro vaši příští prezentaci.

Lucie Nováková

O autorovi
Lucie Nováková vystudovala Pedagogickou fakultu UK se zaměřením na bohemistiku a historii. U vzdělávání středoškoláků ale nezůstala, nýbrž zakotvila u tvorby prezentací. Zjistit více...

„Přišli jsme pro grafické vylepšení prezentace. Dostali jsme kompletní řešení, příběh, atraktivní design a podporu. To vše za dodržení velmi nepříznivého termínu. Zároveň velmi oceňuji respektování korporátních pravidel při tvorbě prezentace.“

František Cmunt
Phillips