Patkové, nebo bezpatkové fonty? A jak fonty kombinovat?

S fonty je to jednoduché, když je máte určené marketingovým oddělením. Anebo složité, pokud nemáte žádná omezení. Můžete skončit jako na all inclusive dovolené. Vybíráte, kombinujete, až je vám hodně těžko. Tak pozor, ať se i při kombinování fontů nepřetláskáte k prasknutí.

Je výběr fontu důležitý?

Pokud nejste sazeč knihy, typograf anebo grafik, možná vám připadá volba fontů natolik banální, že s ní nechcete trávit čas. Opak je pravdou. Vězte, že kvalitní, citlivě zvolené a netuctové písmo dokáže prezentaci vystřelit na vyšší level. Recipročně zase použití Calibri anebo Arialu vaše prezentace shodí do vod průměrnosti. Bohužel neexistuje kuchařka, která vám dá jednoznačný návod, jak fonty vybírat a jak je kombinovat. Pár rad, jak si mezi širokou škálou fontů vybrat, vám ale prozradíme.

Kdysi se výběrem fontů trápili jen sazeči knih, dnes před tíhou výběru stojíme my všichni.

Platí stále – bezpatkové na nadpisy a patkové na běžný text?

Svou cestu za výběrem nejvhodnějšího fontu odstartujte rozhodnutím, zda chcete používat patkový (serifový) anebo bezpatkový (bezserifový) font. Možná jste slyšeli, že do prezentací se hodí spíš bezpatkový font, protože patkový se hůř zobrazuje na projekcích. Díky stále kvalitnější technice se tímto pravidlem dnes už nemusíte striktně řídit. Volba písma je víceméně záležitostí vašeho vkusu. Pokud máte v prezentaci i delší texty a chcete ji tisknout, pak vůbec neváhejte zvolit patkový font.

Další nuance, které mohou ovlivnit příklon k patkovému anebo bezpatkovému fontu najdete v Markově knize Odprezentuj na straně 108.

Jak elegantně kombinovat více fontů dohromady?

Řekněme, že jste se rozhodli, s jakým fontem v prezentaci budete pracovat. Vyvstává záludnější otázka a to, zda je vhodné kombinovat více fontů? Přední český typograf Martin Pecina má vskutku šalamounskou radu, neboť prohlašuje, že nejjednodušší je fonty vůbec nekombinovat. Pokud už jste se pro kombinování rozhodli, dávejte k sobě dostatečně odlišné fonty, ideálně jeden patkový pro titulky a jeden bezpatkový pro běžný text. A nepouštějte se do risku kombinovat více než dva fonty, bez dávky typografického citu byste mohli snadno pohořet.

Kombinace dvou velmi podobných fontů bude vypadat jako nedopatření.

Kombinace dvou velmi podobných fontů bude vypadat jako nedopatření.

Vždy je vhodnější kombinovat odlišné fonty. V tomto případě patkový font Cambria a bezpatkový font Calibri.

Vždy je vhodnější kombinovat odlišné fonty. V tomto případě patkový font Cambria a bezpatkový font Calibri.

Pro výběr a kombinaci fontů neexistuje jednotný manuál. Mnoho dalších praktických doporučení najdete v Markově knize Odprezentuj na stranách 106–111.

Lucie Nováková

O autorovi
Lucie Nováková vystudovala Pedagogickou fakultu UK se zaměřením na bohemistiku a historii. U vzdělávání středoškoláků ale nezůstala, nýbrž zakotvila u tvorby prezentací. Zjistit více...

„To, co se z počátku zdálo jako velmi složitý úkol, se díky zkušenostem a nasazení Marka Hrkala stalo jen pouhou rutinní záležitostí.“

Marek Farník
zakladatel, Ugova čerstvá šťáva