HBR Guide to Persuasive Presentations (recenze knihy)

Kategorie knižních příruček často nepatří k nejkvalitnějšímu čtení. Když ji ovšem vydáte pod hlavičkou Harvard Business Review a tu o prezentování napíše Nancy Duarte, je důvod zpozornět. Stojí za přečtení a za doporučení?

Jeden z mých učitelů na škole byl doslova alergický na „manažerské příručky“. Spousta těch, které vám slibují, že vás během chvíle naučí, jak se stát… (dosaďte si libovolnou žádoucí pozici či dovednost), patří opravdu spíš do koše na papír. Publikaci konzultantky Nancy Duarte můžete s klidem zařadit do své knihovny.

Nancy Duarte patří mezi celosvětové špičky v oblasti tvorby prezentací. Průvodce přesvědčivými prezentacemi, který vyšel zatím pouze v angličtině, navazuje na předchozí knihy Slajdologie (recenzi české verze jsme přinesli před časem) a knihu Resonate (recenze zde). Neřekl bych tedy, že přináší úplně nové myšlenky, je spíš stručnějším výtahem obou publikací.

Struktura průvodce

Kniha provádí čtenáře v sedmi kapitolách celým procesem přípravy prezentace – od analýzy publika, přes formulaci sdělení prezentace, vytváření jejího příběhu, volbu prezentačních nástrojů, návrh slajdů, prezentování až po měření účinku prezentace a zapojení sociálních sítí do zvyšování dopadů prezentace. Při zhruba 220 stránkách jsou všechna témata zpracována stručně a k věci. Neznamená to, že by Nancy Duarte zapomínala na příklady z praxe. Naopak.

Oproti oběma předchozím knihám je průvodce podstatně méně vizuální. Nenajdete v něm tolik ukázek slajdů a schémat, spíš jen velmi střídmé ilustrace a tabulky. Osobně mi styl Resonate a Slajdologie sedí k tématu prezentací víc, ale jiná forma obsahu knihy naštěstí neuškodila. I zde najdete v kondenzované podobě všechna základní pravidla, kterými by se měl prezentátor řídit.

Pro koho je kniha vhodná?

Pokud jste již poctivě pročetli Slajdologii a Resonate, pak můžete Průvodce přesvědčivými prezentacemi s klidným svědomím oželet. Pokud naopak hledáte první knížku, kterou byste si měli přečíst o přípravě prezentací a prezentování, je to pro vás horký tip.

 

Nancy Duarte: HBR Guide to Persuasive Presentations. Harvard Business School Publishing Corporation, Boston, 2012. 1. vydaní. Cena €16,95.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Presentace proběhla výborně, zpětná vazba na ni byla od kolegů výborná. Bylo to přehledné – jasné informace, tak jak to má vypadat.“

Petr Bielik
personální ředitel, Česká pojišťovna