Občas si povzdychnu, že vedle jiných paragrafů (válečná krutost, týrání zvířat, zločiny proti lidskosti) nám v trestním zákoníku chybí jeden paragraf: Zločiny páchané na prezentacích.
Tento článek je čirou fikcí a zdánlivá podobnost s jakýmikoli existujícími postavami je čistě náhodná!
Pokud jde o prezentace, jsou korporace extrémně ekologické. Recyklace slajdů jede v mnoha firmách na plné obrátky. A zatímco papír je prý možné recyklovat pouze pětkrát až sedmkrát, recyklace slajdů – zdá se – žádné limity nemá. S našimi recyklovanými slajdy se uvnitř jedné firmy občas setkáváme v jiných kontextech, v jiných jazycích i s jinými obsahy. Je to jistě pocta naší práci, jen si říkám, jestli by nám OSA občas neměla poslat nějaké ty tantiémy… Pokud už recyklujete, přemýšlejte, jestli se slajdy vyrobené pro úplně jiný účel opravdu hodí do vaší nové prezentace.
Proces přípravy prezentace, pokud je brán vážně, je náročný a zdlouhavý. (A my ho vážně bereme, to vás mohu ujistit). Taky si za naše úsilí zaplatíte. Avšak nejsme to my, kdo prezentaci nakonec prodává publiku. Jsme schopni prezentaci zachránit před nesrozumitelnou strukturou, jsme schopni zachránit slajdy od vizuálního balastu. Umíme dát prezentaci poutavý příběh, ale nadšeně odvyprávět ho musí už sám prezentující. A v tom občas bývá kámen úrazu. Můžete mít skvěle připravenou formuli, ale když jste tak špatný řidič jako já, závod s jistotou nevyhrajete. Není ostuda nebýt skvělý prezentátor, je potřeba si to připustit, a během individuálního prezentačního tréninku s vámi velmi pravděpodobně dokážeme zázraky.
„Pane doktore, ten šroubek mi do toho kolene nedávejte, dejte tam něco jiného,“ hlesne pacient na operačním stole v náhlém poblouznění a spí dál. Absurdní, že ano? Lékaři mají to štěstí, že pacienti jsou v průběhu operace v narkóze a nemohou jim do toho kafrat. Naštěstí pro ně a hlavně pro pacienty. Mnozí lidé mají zvláštní pocit, že když viděli spoustu prezentací, že tomu perfektně rozumějí. Tvůrci reklam by o obdobném klamu mohli vyprávět.
Tak to prr! Můžete roky zírat na reklamy, a reklamním textařem se nestanete. Můžete se podívat na všechny díly Pohotovosti, Chicago Hope i Nemocnice na kraji města a asi se shodneme, že chirurgem se tím nestanete. A podobné je to s přípravou prezentací. Grafický design prezentací, tvorba layoutu slajdů, výstavba struktury prezentace i jejího příběhu sice není tak složitá věda jako chirurgie, ale přesto má svá pravidla založená na psychologii vnímání, způsobu fungování naší paměti, vědě o mozku, ale také na znalosti technických parametrů prezentační techniky. Při výstavbě prezentace je potřeba vzít tyto faktory v úvahu. Mějte prosím důvěru, že když profesionál „operuje“ vaše slajdy, ví, co dělá.
„Pane Goghu, neměla ta váza být fialová, aby nesplývala s těmi slunečnicemi? A co ty povadlé květy, nevypadá to sklesle? Nenakreslíme tam ještě jeden tulipán, ať to není tak fádní? A nemělo by to celé stát na římse krbu?“
Obraz kreslí jeden autor, který sleduje určitý koncept či myšlenku. Týmové uvažování může být přínosné ve fázi generování myšlenek, kdy skupinový přístup dokáže přinést množství neotřelých nápadů. Následně ale vložte důvěru v jednoho autora, který prezentaci zpracuje. Jakmile do podoby prezentace průběžně mluví větší množství lidí, rapidně klesá šance dospět ke kompaktnímu výsledku s jasnou strukturou a souvislou linkou příběhu. Nechcete přece skončit jako Pejsek a Kočička, když vařili dort…
Od doby, kdy jsem založil odprezentuj slýchám názor, že nechat si dělat prezentace na zakázku je nesmysl, vždyť s PowerPointem dnes umí každý. A stejnou dobu navštěvuji různé konference a semináře, kde vídám prezentace produkované těmito experty na PowerPoint. Kdyby § 422 platil, spoustu z nich by přímo od řečnických pultíků odváděla eskorta v želízkách. Proslulý marketér a evangelizátor Applu Guy Kawasaki před časem prohlásil: „V dnešní době je stále 95 % prezentací špatných. Ne, máte pravdu, to je přehnané. Špatných je 99 %.“ Zkuste být tím jedním procentem a úspěch vaší komunikace je zaručený!