Blog
3 tipy, jak zahájit prezentaci

3 tipy, jak zahájit prezentaci

25. 10. 2022

Čtení na 2 minuty

Publikováno v Příprava prezentací

Na začátku prezentace se publikum rozhoduje, zda stojí za to si vaši prezentaci poslechnout, anebo začít vyřizovat maily. Začnete-li obšírnou agendou, máte téměř jistotu, že přepnou do Outlooku. Inspirujte se jedním z našich tří tipů, díky kterým vám publikum bude viset na rtech.

1. Vzbuďte hlad po informacích

Očekávatelné je nudné. Okoukaná struktura a vyčpělé formulace jsou jízdenkou do prezentačního šlofíkova. Inspirujte se raději Stevem Jobsem, který místo, aby zahájil prezentaci slovy: „Dnešní prezentace bude o představení nového telefonu,“ začal větou: „Tohle je den, na který jsem se těšil dva a půl roku.“ Napětí v publiku se dalo krájet! To musí být bomba, když se na to samotný Jobs tak těší. A stálo to za to.

Steve Jobs byl mistrem prezentací. Dodnes se z nich můžete učit.

2. Zařaďte aktivitu

Vytrhněte publikum z letargie hned na začátku aktivitou (třeba i pohybovou). Dejte posluchačům jednoduchý úkol. Může se jednat třeba o zjištění informace anebo názoru od souseda. Pokud si nejste jistí, jak by publikum reagovalo, můžete na to jít zlehka. Položte publiku otázku nebo diváky poproste, aby zvedli ruku během hlasování… Naprosto efektní je, když posluchačům před prezentací zespoda na židli nalepíte obálku s otázkou či úkolem. Jakákoli fyzická a mentální aktivita rozpustítí ospalou atmosféru a nabudí pozornost publika. V online prezentacích vyzkoušejte slido.

I tak jednoduchá věc, jako je výzva ke zvednutí ruky, publikum zaktivizuje.

3. Vsaďte na cold open

Nezapomenutelný úvod svým divákům připravíte, když je vhodíte rovnou do děje. Je to strategie, kterou znáte z filmů nebo detektivek. Místo utahaného začátku vám filmaři rovnou naservírují scénu s mrtvolou, aby vyšponovali vaši pozornost. Teprve v průběhu filmu pak začnou představovat postavy a rozplétat podružné okolnosti.

Jak podobně svižného startu dosáhnete v prezentaci? Nemusíte nikoho vraždit, bohatě postačí, když sáhnete po zajímavém čísle, šokující statistice, příběhu nebo provokativním výroku. Věta „Starbucks plánuje ušetřit 700 milionů jednorázových kelímků ročně,“ přitáhne určitě víc pozornosti než agenda slajd s tématy: 1. ekologické tendence nadnárodních firem, 2. strategická iniciativa společnosti Starbucks…

Začněte svou příští prezentaci pěkně zostra. A omáčku si nechte k večeři.

Vyhněte se 10 nejčastějším chybám při tvorbě prezentací! | online kurz na Seduo.cz

Marek Hrkal

Marek se věnuje prezentacím profesně od roku 2010, kdy založil odprezentuj a na vizitku si jako úplně první člověk v Česku napsal tvůrce prezentací. Zjistit více...

Mohlo by vás zajímat

Co a jak jíst před prezentací? (1. část)

Co a jak jíst před prezentací? (1. část)

Přečíst
Prezentování v době koronavirové: Slajdumenty

Prezentování v době koronavirové: Slajdumenty

Přečíst
Jak efektivně (a efektně) sdílet prezentace?

Jak efektivně (a efektně) sdílet prezentace?

Přečíst