Vyprávějte prezentacemi příběhy

Prezentace má vyprávět příběh. Zní to sice jako laciné americké klišé, ve skutečnosti se jedná o jednu z nejlepších rad, kterou může člověk pokročilému prezentátorovi poskytnout. Jaké příběhy vyprávět a jak?

Poslechněte si článek

Play

Vypravování je nejlepší způsob, jak vypustit myšlenky do současného světa.
– Robert McKee

Příběhy si lidé vyprávějí odedávna. Dnes nás příběhy zásobuje televize, dříve to byly knihy a ještě dávno předtím ústně podávané historky našich prapředků žijících v jeskyních. Příběhy jsou zajímavé, čímž přitahují lidskou pozornost a nejen to – jsou taky velmi dobře zapamatovatelné. Dlouhodobá lidská paměť funguje na bázi systematický vazeb a logických souvislostí. Příběhy takových vazeb obsahují spousty: Jednotlivé postavy jsou spolu propojené vzájemnými vztahy, dějové události obvykle skrývají kauzální souvislosti.

Představte si, že byste měli popsat v odrážkách motivaci, logiku a průběh lidské pomsty. Asi by to nebyla moc zajímavá prezentace, že? Když ovšem odvyprávíte příběh Hraběte de Monte Christo, pravděpodobně dosáhnete lepšího efektu. Vaši posluchači problém nejen dobře pochopí, ale také si ho perfektně zapamatují.

Jaké příběhy vyprávět?

Zásadně vyprávějte pouze příběhy, které vaši prezentaci podpoří. Nesnažte se být za každou cenu zajímaví nebo vtipní. Příběh má přitáhnout pozornost k tématu prezentace, ne k sobě samému. Ideální příběhy jsou takové, které jste sami prožili. Předaná osobní zkušenost má punc něčeho výjimečného. Spoustu zajímavých příběhů ale napsala také historie. Osudy vynálezců, objevitelů, dobrodruhů, umělců, velkých vůdců či sportovců v sobě skrývají napínavé dějové zvraty i zásadní poučení. Pokuste se najít paralelu mezi takovým příběhem a svým tématem.

Specifickým příkladem příběhu jsou citáty. Pravděpodobně jste již někdy použili citát na závěr své prezentace. Zkuste na některém citátu postavit celý její příběh. Citáty na určité téma nejraději hledám na webu brainyquote.com. Pokud potřebuju vyhledávat citáty podle osobností, pak na wikiquote.org.

Jak a kdy příběhy vyprávět?

Vyprávění můžete uvodit obrázkem či videem. Na slidy ale rozhodně nepiště žádné podrobnosti svého příběhu. Mějte za sebou pouze obrázek či klíčové slovo a vyprávějte. Pozornost musí být upřena na vás, ne na vaše slidy! Nezapomeňte posluchačům říct, proč jim daný příběh vyprávíte. Nemusíte tím však začínat, spíš jim na konci příběhu nabídněte ponaučení, které z příběhu plyne pro téma vaší prezentace.

Vyprávěním příběhu můžete celou prezentaci shrnout, ale stejně tak i otevřít a navodit téma. Záleží pouze na vaší dramaturgii. Oba přístupy jsou logické a možné.

Zkuste najít ty správné příběhy!

Nechte se inpirovat historií a hledejte poučné paralely. Jaké příběhy by mohly ilustrovat následující prezentace?

Prezentace, ve které chce svým kolegům představit odvážnou vizi firmy na následujících 10 let, kterou budou pravděpodobně považovat za příliš ambiciózní.

Zobrazit možné řešení
JFK a jeho odvážná vize letu na Měsíc, bratři Wrightové a jejich odvážný sen o motorovém létání, Pierre de Coubertin a jeho vize novodobé olympiády, Martin Luther King a jeho sen o Americe bez rasových předsudků s citátem „I have a dream…“

Prezentace, ve které chcete ukázat, že limity, které nás omezují, lze zbořit.

Zobrazit možné řešení
Steve Jobs a jeho revoluční představa stolního počítače v každé domácnosti, stejně jako jeho nerespektování jakýchkoli dalších myšlenkových limitů – například, že mobilní telefon musí mít klávesnici. Chuck Yeager, který jako první člověk v roce 1947 překonal zvukovou bariéru. Amelia Earhartová, která jako první žena přeletěla Atlantský oceán.

Prezentace, ve které chcete přesvědčit své šéfy, že je zapotřebí lépe poznat potřeby svých klientů.

Zobrazit možné řešení
Příběh T. A. Edisona a jeho citát: „I find out what the world needs. Then, I go ahead and invent it.“ / Příběh Student Agency či Richarda Bransona

Prezentace, ve které budete mluvit o tom, jakou roli hraje v životě náhoda a štěstí.

Zobrazit možné řešení
Alexander Fleming a příběh objevu penicilínu. Příběh astronautů Apolla 13.

Napadly vás další zajímavé paralely? Podělte se o ně se mnou na blog@odprezentuj.cz.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Spolupráce s Markem Hrkalem byla velice intenzivní, interaktivní a celkově na vynikající úrovni, která překonala mé očekávání. Na základě krátkého osobního setkání a briefingu byl Marek schopný v rekordně krátkém termínu zvládnout přípravu prezentace vizuálně i tematicky dotažené na nejvyšší úroveň.“

Jiří Salaj
obchodní ředitel On-trade, Plzeňský Prazdroj