Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse (recenze knihy)

Steve Jobs byl nepochybně talentovaným prezentátorem schopným podmanit si publikum. Objevíte skvělého prezentátora i v sobě a pomůže vám k tomu kniha od amerického komentátora Carmina Galla?

Poslechněte si článek

Play

Tajemství skvělých prezentací Steva JobseTajemství skvělých prezentací Steva Jobse  je jednou z mnoha knih, které se objevily na pultech knihkupectví po předloňském úmrtí tohoto vizionáře. Jen autor této knihy, Carmine Gallo, vydal pro jistotu hned dvě publikace – obě jak jinak o tajemstvích Steva Jobse – první se zabývá inovacemi a druhá prezentacemi. Kniha s titulem Tajemství prezentací Steva Jobse vydaná v Americe už roku 2010, vyšla v českém překladu přesně rok po Jobsově smrti – v říjnu 2012. Pro ilustraci podotýkám, že jsem si knihu pořídil už před loňskými Vánoci, ale teprve nyní jsem ji dočetl. Není to náhoda. Spousta zajímavých postřehů je totiž rozmělněna poněkud otrockými analytickými pasážemi, ve kterých se autor knihy snaží rozvlekle dokázat to, co je čtenáři už dávno jasné. A tam kniha ztrácí dech.

Abych autorovi nekřivdil, v knize najdete spoustu užitečných rad a platných tipů, které vás inspirují při přípravě prezentací.  Rady nejsou nepodobné postřehům Garra Reynoldse či Nancy Duarte, o jejichž knihách jsem zde již psal. Není ostatně divu, protože Jobs i oba zmínění autoři jsou prezentačně z podobného těsta a vyznávali obdobné principy – ať už se týče obsahu a vizualizace prezentací či přípravy řečníka. Právě Jobsově perfekcionalistické a puntičkářské přípravě na každou prezentaci věnuje autor celé závěrečné třetí dějství (ano, tak to opravdu nazývá) své knihy. Tato část je jednoznačnou a příkrou odpovědí všem českým prezentátorům, kteří své prezentace vyrábějí na poslední chvíli a vymlouvají se, že nebyl čas. Zaměření na detail i neutuchající touha Steva Jobse po dokonalosti je v knize barvitě ilustrována nejednou příhodou ze zákulisí. Všechny hledače tajemství prezentací Steva Jobse tak kniha odkazuje k poctivé přípravě a neošizenému tréninku. Shrnuto: Ani Steve Jobs nespadl z prezentačního nebe, ale ke skvělým prezentacím se v průběhu let propracoval. Svědčí o tom i ukázky v závěru této recenze.

Zbývající dvě dějství uvádí autor podtituly Vytvořte příběh a Nabídněte zážitek. Nenašel jsem v nich nic, s čím bych mohl hlasitě nesouhlasit, ale ani nic převratně nového. Za nejcennější tak považuju pasáže, kde autor odhaluje souvislosti a srovnává Jobse s jinými skvělými prezentátory a dalšími osobnostmi amerického byznysu a politiky.

Přiznám se, že nejsem velkým fandou knih typu Mluvte jako…, Myslete jako… Daleko raději sáhnu po knihách autentických autorů, kteří mluví a myslí za sebe. Jako letní čtení kniha Carmina Galla Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse neurazí, na poličku nejlepších knih o prezentování se ale nezařadí. Když už nic jiného, určitě vás inspiruje alespoň k tomu, abyste si pozorně prohlédli některé z legendárních prezentací Steva Jobse. Možná právě to vašemu prezentování prospěje víc, než přečtení celé knihy.

Carmine Gallo: Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse. Vydala Grada, Praha, 2012. 1. vydaní. Cena 349 Kč.

Steve Jobs představuje v roce 2007 iPhone – bezpochyby jedna z jeho nejlepších prezentací vůbec. Skvěle gradovaná, perfektní sladění prezentátora se slidy, napětí, vtip, vynikající výstavba. Ideální učební materiál!

Návrat do roku 1984, kdy Jobs představoval první Macintosh, ukazuje obrovský pokrok, který jako prezentátor udělal. Tady ještě uvězněný za řečnickým pultíkem v sáčku a motýlku četl své poznámky, spěchal a zabíhal do značných technických detailů. To všechno jsou věci, které by publiku o 20 let později připadaly jako totálně nejobsovské. Video ale skvěle zachycuje sílu demostrace a živé ukázky. Člověk si připadá hned trochu staře, když vidí, nad čím bouřily davy v letech, kdy se narodil. Aneb co všechno se dá udělat s malováním…

Poslední ukázka je uvedení kultovního iMacu s barevnými kryty. Jak Jobs lakonicky poznamená: Zadek tohoto počítače vypadá líp, než předek těch ostatních. Na jeho cestě za lepším prezentováním už se oprostil od řečnického stolku a poznámek. Skvěle pracuje s hlasem – všimněte si, jak si dá záležet na výrazu ugly (čas 1:55). Trochu bojuje s prezenterem, když se snaží „přepínat plátno“. Přesvědčivý důkaz toho, že každý se stále může zlepšovat!

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„S odprezentuj jsme dali dohromady prezentaci na tiskovou konferenci o naší Smart Bance. Marek nám pomohl poskládat fakta do jasného příběhu, který novináře evidentně zaujal. “

Dalibor Šajar
Head of Online & Direct banking, Moneta Money Bank