Slajdument: Jak ano a jak ne

Slajdument je dokument vytvořený v PowerPointu. Proč takové „dokumenty“ vytvářet, k čemu mohou být dobré, a kdy se jim rozhodně vyhnout?

Nedávné vydání našeho prezentačního slovníčku na téma „Slajdument“ mělo zajímavý ohlas, takže jsem se rozhodl věnovat mu více prostoru než jen jediný slajd.

Prezentační slovníček / slajdument

Čeština nám přístup ke slajdumentu příliš neusnadňuje. Výraz slajdument je totiž jak překladem původního anglického novotvaru Garra Reynoldse Slideument, tak i slova Slidedocs, které o několik let později začala používat Nancy Duarte. Vezměme to postupně.

Slideument Garra Reynoldse: Nebrat!

Slovo slajdumentu jsem poprvé viděl v českém překladu Reynoldsovy knihy Prezentace a zen. Reynolds ho popisoval jako nežádoucí spojení dokumentu a prezentace, které je obvykle důsledkem snahy prezentujícího ušetřit čas tím, že místo slajdů a podkladů pro posluchače připraví jediný výstup: Slajdy v PowerPointu, které nejsou dobré na prezentování a v odporné formě vytištěné (obvykle po šesti na stránku) nejsou ani ke čtení. Reynolds ve svém starším blog postu říká, že tento přístup nemusí být jen důsledkem lenosti či nedostatku času na straně tvůrce prezentace, ale i výsledkem tlaku pořadatelů konferencí, aby řečníci své prezentace dávali následně k dispozici účastníkům. Prezentátor se tak dostává do zdánlivě schizofrenní situace. Čtenářům tohoto blogu netřeba připomínat, že prezentace k prezentování nemusí dávat smysl bez prezentujícího a jeho komentáře. Jediným čistým řešením je tedy připravit dva výstupy – prezentaci a handout.

Slidedoc Nancy Duarte: Takto ano!

Dlouho jsem nechápal, proč se zejména v korporacích spousta obsahů až nesmyslně často sdílí prostřednictvím powerpointových slajdů, ačkoliv od začátku nejsou zamýšleny k prezentování. Měl jsem dokonce tendenci některým klientům tento přístup vymlouvat. A pak jsem si přečetl prezentaci Nancy Duarte: Slidedocs, která má podobu – jak jinak – slajdumentu a změnil jsem názor. Proč vést donquichotský souboj s korporátními větrnými mlýny, když se na slajdumentech dá vydělat?

Kvalitní slajdument ovšem není onen zparchantělý kříženec dokumentu a prezentace zmíněný v našem slovníčku, který vzniká z nedostatku času, ale kvalitně typograficky a graficky zpracovaný materiál. Bere si to dobré z knižní a časopisecké sazby a spojuje slušnou typografii a layout s nejsilnějšími stránkami PowerPointu – tedy snadnou editací a jednoduchým kombinováním textů a vizuálních objektů na slajdu.

Ukázka ze slajdumentu Slidedocs od Nancy Duarte

Nancy Duarte o slajdumentech napsala celý slajdument. Je zdarma ke stažení na stránkách Duarte.

Proč může být slajdument vhodnější než dokument?

Nancy Duarte ve svém slajdumentu uvádí řadu důvodů, proč může být využití tohoto nástroje efektivnější než zaslání dokumentu. Skoro nikdo dnes nechce číst dlouhé textové elaboráty. Slajdumenty umožňují předávat informace vizuálně a souvislý proud textových informací obvyklý v dokumentech rozdělují na jednotlivé slajdy podle klasického prezentačního pravidla jedna myšlenka na jeden slajd. Slajdumenty také mohou těžit z přirozené schopnosti šířit myšlenky uvnitř korporace díky běžnému jevu, kdy se slajdy recyklují uvnitř organizace.

Pokud si na tvorbu slajdumentu netroufáte sami, kontaktujte nás!

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Přišli jsme pro grafické vylepšení prezentace. Dostali jsme kompletní řešení, příběh, atraktivní design a podporu. To vše za dodržení velmi nepříznivého termínu. Zároveň velmi oceňuji respektování korporátních pravidel při tvorbě prezentace.“

František Cmunt
Phillips