Mám se při prezentaci pohybovat?

Osmnáct z dvaceti dotázaných v mé nedávné minianketě konstatovalo, že statický prezentátor ke zvládnuté prezentaci nepatří. Je možné tento závěr nějak podložit a jak správně využít pohybu při prezentaci samotné?

Poslechněte si článek

Play

Slyšel jsem již řadu úvah na toto téma a tvrdím: Prezentátor by měl být v pohybu.

Na lovu mamuta

Lidské vnímání je odedávna vycvičeno detekovat pohyb – v dřívějších dobách tato schopnost pomáhala člověku přežít, protože včasné odhalení blížícího se nebezpečí mnohdy rozhodovalo o životě a smrti. Pohyb na sebe díky tzv. orientačně-pátracímu reflexu dokáže strhnout pozornost – a to je pro účely prezentace vysoce žádoucí.

K obvyklým záměrům prezentátora patří snaha předat posluchačům informaci či přesvědčit publikum o svém tématu. Ani informování, natož pak přesvědčování nelze uskutečnit bez získání pozornosti posluchače. Pozornost je branou vnímání člověka – než začnete informovat či přesvědčovat, musíte aktivizovat pozornost svého publika. Prezentátoři se toho snaží dosáhnout pomocí řady nástrojů a triků – od vyzývavého trička až po vyprávění vtipů. Mnohdy ale zapomínají na úplně nejjednodušší a fyziologicky podmíněný aktivizační prvek, kterým je právě pohyb.

Pohyb jako aktivizační prvek

Semafor pro chodce - zelenáPohybující se prezentátor nutí posluchače být stále »ve střehu«. Kdyby nic jiného, musí sledovat jeho pohyb po místnosti, občas otočit hlavou nebo se natočit na židli. Budete-li se při prezentaci pohybovat, publikum vás nadto bude vnímat jako dynamičtějšího, živějšího a energičtějšího řečníka, než statického konkurenta. Zvýšená míru pohybu může být rovněž znakem vysokého zaujetí pro téma. To vše za předpokladu, že vaše pohyby nejsou nahodilé a viditelně nervózní.

Nervozita jako zdroj pohybu a pohyb jako ventil nervozity

Nervozita a stres prezentátora se velmi často promítají právě do rušivých pohybů. I zde sehrává zásadní roli dědičná výbava člověka – vaše tělo jakoby se snažilo utéct. Je na vás, jak energii nashromážděnou k útěku využijete. V této souvislosti se setkávám s dvěma skupinami rad. První říká, že vědomé uměřené pohyby dobře poslouží jako ventil pro nervózního prezentátora a přispějí k jeho zklidnění. Pohyb tedy napomáhá i v boji proti stresu. Druhý pohled naopak nervózní prezentátory nabádá, aby se raději »ukotvili« k řečnickému pultíku, stolku s notebookem či opěradlu židle, než aby nervózně těkali po místnosti. Jistá bariéra mezi řečníkem a posluchači sice není zcela ideální, ale dodává prezentátorovi pocit jistoty. Jakmile nervozita odezní, je vysoce žádoucí dočasné útočiště opustit a začít se pohybovat.

Musíte sami vyzkoušet, která z uvedených taktik vám vyhovuje víc. Požádejte o radu i své okolí, které zná váš styl vystupování. Mnozí lidé, kteří si připadají velmi nervózní a mají tendenci se schovávat za řečnický pultík, nervózně ve skutečnosti vůbec nepůsobí. Třeba mezi ně také patříte.

Nenechte se omezovat v pohybu

Prezentátoři bývají velmi často vázáni na obsluhu techniky a jsou nuceni zdržovat se poblíž klávesnice, kterou přepínají své slidy. Dnes přitom není nikterak finančně náročné pořídit si vlastní presenter – tedy dálkový ovladač pro prezentace, díky kterému budete moct přestřihnout pomyslnou pupeční šňůru mezi vámi a vaším notebookem. Dalším omezujícím faktorem se může stát drátový či pevně umístěný mikrofon. Budete-li mít na výběr, volte spíš klopové a bezdrátové ruční mikrofony. (Více informací v článku Čeká mě prezentace s mikrofonem) Stejně tak i místo velkých desek s poznámkami, které budete mít někde položené, si své poznámky raději vytiskněte na kartičky velikosti A6 nebo A7 – ty hravě schováte v ruce.

Přiměřená míra pohybu je důležitým prvkem každé prezentace. Proto znovu radím – pohybujte se. Volte však takové pohyby, které jsou účelné: Dojděte k plátnu a rukou poukažte na klíčovou informaci nebo se třeba přibližte k posluchačům, pokud chcete vyvolat dojem důvěrného či osobního sdělení. Snažte se vždy o to, aby byl pohyb nedílnou součástí vašeho prezentačního projevu.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Nejlepší zpětnou vazbu mi poskytli moji posluchači, kteří ocenili obsah i formu mých sdělení. Marku, děkuji Vám za pomoc.“

Jakub Kolesa
generální ředitel, Mars Czech