Jedna myšlenka na jeden slide!

Před časem jsem psal o vyprávění příběhů. Článek začínal tím, že se jedná o jednu z nejlepších rad, kterou lze pokročilému prezentátorovi dát. Existuje ovšem ještě jednodušší rada a hodí se pro začátečníky i pokročilé.

Poslechněte si článek

Play

Češi jsou spořivý národ. Dokonce tak spořivý, že šetří i slidy. Na jeden slide jsou schopni naplácat spoustou nesouvisejících informací, jen aby nemuseli přidávat další slide. Nejde (naštěstí) o ryze české specifikum. Americká konzultantka Nancy Duarte k tomu trefně říká: „Proč šetřit slidy, vždyť jsou zdarma!“ Přestaňte tedy šetřit a řiďte se pravidlem Co myšlenka, to slide.

Kolik slidů na 15 minut?

…je poměrně běžná otázka prezentátorů. Neexistuje na ni odpověď. Dává asi takový smysl jako ptát se, kolik střihů má být ve čtvrthodinovém videu. I s jedním slidem dokážete poutavě odprezentovat. Takový Miloš Zeman při svém loňském prezidentském PowerPointu v La Fabrice vystačil se dvěma slidy (ten druhý byl „Děkuji za pozornost.“). Naproti tomu prezentátoři na Pecha Kucha se potýkají s celkem 20 slidy během pouhých 6 minut 40 sekund. Obojí může být vcelku zábavné, přiznejme však, že ani s dvaceti slidy neurazíte tolik lidí, jako Zeman s jedním.

Zapomeňte na zaručená pravidla 4×4, 7×7, 10-20-30

Občas slýchám o zaručených pravidlech typu: Na slidu mají být max. 4 řádky o 4 slovech. Za čtyřku si můžete dosadit v podstatě libovolné číslo, které je přímo úměrné utrpení, jež svému publiku prezentací způsobíte. Zaslechl jsem také pravidlo 10 slidů na 20 minut a minimální velikost písma 30. Sice o trochu lepší, ale stále zcestné.

Utřiďte si myšlenky

Pravidlo Jedna myšlenka na jeden slidePravidlo jedna myšlenka = jeden slide s sebou kromě jasnějších a lépe stravitelných slidů přináší ještě jednu nezpochybnitelnou výhodu. Abyste ho mohli aplikovat, musíte mít jasno, co chcete říct. Není to pravidlo, které říká, kolik toho máte zaplnit, ale nejdřív se vás ptá, proč to chcete zaplnit. Přicházíte vůbec s nějakými myšlenkami? Ruku na srdce, většina korporátních prezentací by se důslednou aplikací tohoto pravidla takřka rozplynula.

Nezáleží tedy na tom, jestli na slidu je obrázek, jedno slovo, tabulka, graf, schéma či celé souvětí. Pokud „prodávají“ jedinou myšlenku, pomáhají vám efektivně vést pozornost publika.

Vyzkoušejte pravidlo Jedna myšlenka na jeden slide a poznáte ten rozdíl.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Jednoznačně profesionalita je správné slovo pro vyjádření spolupráce s panem Hrkalem.“

Petra Bedrnová
vedoucí oddělení marketingu, CzechInvest