Jaká je minimální velikost písma v prezentaci?

Subtilnější texty vypadají často lépe, lehčeji a vzdušněji než texty vyvedené velkým masivním písmem. Grafici si v tištěných materiálech rádi hrají s volným prostorem. V prezentacích to však často vede k používání příliš malých velikostí písma. Existuje nějaká minimální velikost písma pro prezentace v PowerPointu?

Na škole nám kdysi říkali, že písmo na billboardu je správně velké, pokud si billboard vytisknete na krabičku od sirek a stále ho přečtete. Rád bych vám dal podobně přímočarou radu, ale musím vás zklamat.

Minimální velikost písma v absolutní výši neexistuje

Pokud jste někde našli informaci, jaká minimální velikost písma se hodí do prezentace (sám jsem našel na webu údaje 14 pt, 18–24 pt, 20 pt, 24 pt), považujte je přinejlepším za orientační. Existuje dokonce pravidlo 10–20–30 – 10 slajdů na 20 minut, velikost písma 30 pt. Jak vidíte, máte na výběr od 14 do 30 pt.

Aby to bylo ještě trochu zamotanější, PowerPoint od verze 2013 pracuje s podstatně větší velikostí plátna než předchozí verze. Vy jste změnu pravděpodobně vůbec nezaznamenali, avšak písma s nominálně stejnou velikostí se vlivem většího plátna jeví zhruba o čtvrtinu menší. Kupříkladu 20bodové písmo v prezentaci vytvořené v PowerPointu 2016 bude na plátně vypadat stejně velké jako 15bodové písmo v PowerPointu 2010. Navíc různé fonty se při stejné velikosti jeví různě velké.

Mezi různými fonty existují při stejné velikosti značné rozdíly v čitelnosti

Mezi různými fonty existují při stejné velikosti značné rozdíly v čitelnosti

Správná otázka proto nezní: Jak malé může písmo být? (…abych toho mohl na slajd naplácat co nejvíc.)

Ptejte se raději: Když už začínám mít pochybnosti o čitelnosti písma, nemám toho na slajdu prostě příliš mnoho?

Vezměte v úvahu, k čemu bude prezentace sloužit

Chystáte-li prezentaci do velkého konferenčního sálu, budete potřebovat největší fonty. Četl jsem kdysi jeden přístup, který poměrně sofistikovaně dával do souvislosti minimální velikost písma, velikost plátna a vzdálenost zadní řady diváků. Bohužel se mi nepodařilo ho dohledat, a tak jsem pro vás navrhl podobný postup, jak ověřit čitelnost své prezentace v závislosti na parametrech prezentačního sálu.

Pokud z této vzdálenosti je prezentace dobře čitelná na monitoru, bude pravděpodobně dobře čitelná i na plátně

Pokud je z této vzdálenosti prezentace dobře čitelná na monitoru, měla by být čitelná i na plátně

Pokud máte k dispozici všechny proměnné, hurá do počítání. Pokud ne, zbystřete kdykoli, když vám velikost písma klesne pod cca 24 pt a položte si výše uvedenou otázku.

Ukázka slajdu na velkou konferenci

Ukázka slajdu na velkou konferenci. Odhadli byste, že slovo „otiskují“ je vyvedeno fontem o velikosti 60 pt?

Chystáte-li prezentaci do malé zasedačky s velkým plátnem, mělo by vám varovné světélko začít blikat u velikosti písma 18 pt.

Ukázka slajdu do zasedačky

Schéma s velikostí písma vhodnou spíše do zasedačky. Nadpis: 40pt. Nejmenší písmo: 18 pt.

Pokud ovšem vytváříte prezentaci, která je určena k zasílání, nikoli prezentování a její příjemci si ji budou obvykle číst na monitoru či tisknout, můžete k velikosti písma přistupovat jako u dokumentu. Takovým prezentacím říkáme slajdumenty (více o nich v samostatném článku) a v jejich případě nemusí být na obtíž ani velikost písma kolem 10 pt.

Ukázka slajdumentu

Ukázka slajdumentu určeného pro prohlížení na monitoru či tabletu. Hlavní text: 18 pt. Navigace: 12 pt.

Závěr

Budu-li parafrázovat slavný projev JFK: Neptejte se, jak miniaturní písmo na slajdech si můžete dovolit. Ptejte se: Musím mít na slajdu tolik obsahu, že hrozí špatná čitelnost? A pokud jste profesionální grafik, který řeší minimální velikost písma kvůli práci s volným prostorem na slajdu, pak prosím respektujte, že podle způsobu použití prezentace bude minimální velikost fontu i 3× větší než ta, kterou lze použít v tištěných materiálech.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Nejlepší zpětnou vazbu mi poskytli moji posluchači, kteří ocenili obsah i formu mých sdělení. Marku, děkuji Vám za pomoc.“

Jakub Kolesa
generální ředitel, Mars Czech