Jak vybrat správný presenter a jak ho používat?

Presenter je nepostradatelným pomocníkem dobrého prezentátora. Pomáhá nejen při obsluze prezentace, ale i při práci s publikem. Jak si správný presenter vybrat a jak ho používat, to bude předmětem podzimního seriálu.

Poslechněte si článek

Play

Sám presenter určitě průměrného prezentátora ve Steva Jobse nepromění, ale může tomu trochu napomoct. Jak? Slovu prezentátor je příbuzné slovo prezence – tedy volně přeloženo prostorová přítomnost. Každý dobrý prezentátor by měl ovládnout svůj prezentační prostor – pódium nebo konferenční sál. Když ovládnete prostor, máte o trochu větší šanci, že se vám podaří ovládnout i mysl posluchačů. Prostor se samozřejmě dá jen těžko ovládnout zpoza klávesnice počítače, ke kterému jste připoutaní kdykoli chcete překliknout na další slide. Presenter vám umožňuje tuto pupeční šňůru přerušit a pohybovat se.

Prezenter vám dá svobodu pohybu a ukotví vás

PresenteryPohyb není dobrý jen při hubnutí, ale slouží také jako výborný dramaturgický prvek. Poutá na sebe totiž pozornost posluchačů a přináší i další výhody, které jsem podrobněji rozebíral v příspěvku o pohybu při prezentování. S prezenterem v ruce vám nic nebrání, abyste se odebrali do zadní části místnosti, když potřebujete publiku ukázat složitější tabulky či schémata, a pak se znovu vrátili před plátno do centra pozornosti.

Presenter vám může pomoct se tzv. ukotvit. Mnozí prezentátoři bývají nervózní, když mají prázdné ruce a svádí je to, aby divoce gestikulovali.  Někdo si bere do ruky fix na flipchart, někdo kartičky s poznámkami a ke stejnému účelu může posloužit i presenter.

Jaký by měl presenter být?

Presenter by předně měl být nenápadný. Správný presenter není příliš vidět, protože se dá z velké části nebo úplně skrýt v dlani. Dále hleďte na ergonomii – v příštích článcích si představíme různé presentery – jak klasické, tak i prstenové. Klasické presentery od Logitechu, které jsou prezentačním standardem, padnou do většiny dlaní. Prstencové mohou být pro prezentátory s většími prsty nepohodlné a špatně ovladatelné. Tlačítka by měla být přiměřeně velká s ohledem na vaše prsty, abyste se neumačkávali vedle, což zní jako triviální rada, ale několik takových prezentátorů jsem už zažil.

Když narazíte na presentery s integrovanou myší a dalšími funkcemi, zbystřete. Běžným prezentátorům úplně stačí funkce spuštění a zastavení prezentace, přesun slidů dopředu a zpět a laserové ukazovátko. Hodí se také ztemňování projekce (efekt, kterého na klávesnici dosáhnete stisknutím písmene B). Dražší modely mají integrovaný display s časomírou (může se hodit) a některé i regulaci hlasitosti (velmi vhodná funkce při častější práci s audio a videosoubory v prezentacích). Většina ostatních funkcí spíš překáží.

Viděl jsem už i prezentátory, kteří místo presenteru používali běžnou bezdrátovou myš držíce ji v ruce. Nejen, že to vypadá příšerně, ale je to i příšerně nepraktické a přitahuje to na sebe pozornost posluchačů, kterou pak nemohou věnovat obsahu prezentace.

Jak s presenterem správně pracovat?

S presenterem pracujte zcela mimoděk. Presentery fungují na jiném principu, než dálkové ovládání od televize, přesto je někteří právě takto využívají. Kolikrát už jste viděli prezentátory, kteří namíří presenter na počítač nebo dokonce na plátno, aby se jim to správně přeplo? Vypadají pak spíš komicky, než profi. S presenterem nemusíte mířit na počítač ani nikam jinam, buďte naopak při přepínání nenápadní. Nejlepšího dramatického efektu docílíte tehdy, když se slidy přepínají zdánlivě samy. Podporuje to dojem perfektního sladění řečníka s prezentací.

Na závěr rada pro fajnšmekry: Až na výjimky je vhodné přepínat na další slide teprve ve chvíli, kdy o něm už začnete mluvit. Publiku tak dáváte najevo, že svou prezentaci dokonale znáte. Jasně se tak odlišíte od těch, co si přepnou slide, aby se teprve podívali na to, o čem budou hovořit. Dobře načasovaným přepínáním slidů dokážete dát prezentaci plynulost a lehkost, která vám umožní vést ještě líp pozornost publika svým příběhem.

Základní informace o presenterech už znáte, v příštích článcích se podrobněji podíváme na nejběžnější presentery na českém trhu v cenové relaci od cca 600 do 2.000 Kč.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Celá prezentace je velmi pěkně zpracovaná. Moc děkuji za poskládání příběhu o mé rodině a současnosti naší firmy.“

Karel Pilčík
předseda představenstva, MP Krásno