Jak pracovat se šablonami prezentací v PowerPointu?

Prezentační šablony neboli templates zná každý uživatel PowerPointu. Korporátní svět je miluje, pokročilí prezentátoři již méně. Jak má vypadat šablona, která uživateli pomáhá, a čemu se při její tvorbě vyhnout?

Poslechněte si článek

Play

Okoukané šablony

Odpovězte si sami na otázku, zda byste svůj byznys plán nebo seminární práci vytiskli na umaštěný papír od včerejší svačiny? Že to je absurdní? Přesně to ale dělají prezentátoři, kteří pro prezentaci svých originálních myšlenek bez rozmyslu používají některou z předdefinovaných šablon. Naprostá většina šablon dodávaných s PowerPointem je okoukaná. A co víc, lidé si většinu těchto šablon spojují s úmornými chvílemi strávenými sezením na hloupých a nudných prezentacích. Je tohle opravdu dojem, který chcete v hlavách svých posluchačů vyvolat ještě předtím, než poprvé promluvíte? Nebylo by lepší začít s čistým nepopsaným listem?

Může se Vám to nelíbit, ale formální stránka vaší prezentace dává publiku první signál o tom, kolik času jste její přípravou strávili. Zajímavá forma prezentace vás sice nezachrání, ale poskytne vám čas na to, abyste publikum zaujali skvělým obsahem své prezentace. Vytvářejte si proto vlastní šablony.

Jak má dobrá šablona vypadat?

Účelem šablony je, aby jednotlivé slidy vaší prezentace byly konzistentní.  Šablona definuje font, barevnost a rozložení jednotlivých prvků na slidu. Obvykle se pod pojmem šablona rozumí ještě grafické kudrlinky (ornamenty, zápatí, opakující se loga atd.), které mnohdy samoúčelně zaplňují slide. Ano, šablona by vizuální stránce vaší prezentace měla dodávat i osobitost, ale tyto „okrasné prvky“ prosím používejte s citem.

Pozadí šablony

Pozadí šablony dává prezentaci tón. Podobně jako bíle vymalovaná místnost vyvolává jiný pocit, než zelená, působí barva pozadí i na vaše publikum. Upřednostňujte jednobarevné centrální pozadí. Volte buď světlé pozadí, na kterém vynikne tmavé písmo, nebo opačně. Na vysoký kontrast pozadí a textu si dávejte dobrý pozor, abyste při projekci prezentace nebyli nepříjemně zaskočení nečitelností svého díla. S trochou zručnosti můžete pozadí vdechnout jemný barevný přechod v odstínech jedné barvy. Vyhněte se naopak rušivým přechodům několika barev a dobře si rozmyslete i použití průhledných obrázkům ve stylu vodoznaku.

Fonty v prezentaci

V prezentaci nepoužívejte víc než dva fonty. Pokud k tomu nemáte dobrý důvod, volte jako základní bezpatkové písmo. To můžete doplnit o patkový font, kterým vyvedete nadpisy. Používejte bezpečné fonty, které se správně zobrazí na většině počítačů. Brzy přinesu obsáhlejší článek o typografii v prezentacích.

Logo nemusí být na každém slidu

Můžete mít drobné pochyby o inteligenci svých posluchačům, důvěřujte jim alespoň v tom, že si zapamatovali jméno firmy, kterou zastupujete. Logo firmy vložte na úvodní, závěrečný a případně na předělové slidy – na ostatních logo tvoří jen vizuální balast. Stejně tak se vyhněte záhlavím či zápatím s názvem prezentace a jménem autora na každém slidu. Nečíslujte slidy své prezentace. Nejednou jsem zažil prezentátora, který otevřel svou prezentaci v PowerPointu, publikum si v levém dolním rohu přečetlo, že je čeká 134 slidů a oněmělo. Dokážete si jistě přestavit pocity otrávených posluchačů na slidu 47, kteří vědí, že je čeká ještě dalších 87 slidů nudy.

Jak vytvořit dobrou korporátní šablonu?

Ve velkých firmách budou šablonu prezentace používat denně desítky či stovky lidí. Její tvorbu svěřte profesionálům. Vaše grafické studio může poskytnout dobrý vizuální základ, šablonu samotnou by ale vždy měl zpracovávat odborník, který se vyzná v prezentačním softwaru a v prezentování. Šablona totiž nemá být v první řadě grafickým dílem, ale účelným pomocníkem pro tvůrce prezentací. Naše služby jsou vám k dispozici.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„S ohledem na termínově exponovaný program, který jako člen představenstva mám, rád přijímám pomoc od profesionálů v oboru a tím Marek Hrkal skutečně je. Prezentace byla moderní a dynamická a zapadla tedy skvěle do celého konceptu Allianz. Marku, prezentace měla veliký úspěch, díky za pomoc.“

Tomáš Vysoudil
obchodní ředitel, Allianz