Garr Reynolds: Prezentace a zen (recenze knihy)

Kniha Prezentace a zen nenabízí žádné zaručené recepty, jednoduché návody nebo rady pro práci se softwarem, ale spíš alternativní pohled. Jejím stěžejním tématem je vytváření čisté vizuální podoby prezentací.

Kniha amerického prezentačního konzultanta Garra Reynoldse, žijícího dlouhá léta v Japonsku, patří bezesporu mezi nejlepší publikace, které v češtině vyšly o tématu prezentací a prezentování.

Poslechněte si článek

Play

Odpoutat se od zažitých představ

obalka knihyGarr Reynolds nutí své čtenáře, aby se odpoutali od zažitých představ o tom, jak má vypadat powerpointová prezentace. Čtenáře přitom varuje, že to nebude nikterak lehké. Máte-li zpracovat prezentaci, patrně se od vás očekává vytvoření slidů naplněných informacemi – čísly, odrážkami a grafy. Nejlépe takových slidů, které budete moct posluchačům vytisknout a poskytnout jako studijní materiál. Reynolds tvrdí (a já v tom s ním vřele souhlasím), že se takový přístup k prezentacím přežil. Zkuste si ale k šéfovi vyrazit se sérií slidů složenou z obrázků a hesel, když očekává prezentaci plnou „informací“.

Chce to odvahu

Pokud máte odvahu se do takového dobrodružství pustit, odhalit úplně novou tvář prezentování a možná v sobě objevit i netušený kreativní potenciál, pak se do knihy Prezentace a zen rozhodně začtěte. Ve třech hlavních oddílech Příprava, Design a Podání vás Reynolds provede cestou k efektivnějším prezentacím. Minimálně v kapitole o designu prezentací, která je doplněná o ukázky slidů od vyhlášených prezentátorů světové A-třídy, najdete inspirativní příklady hodné následování. V duchu zenové estetiky a s ohledem na současný „nezenový“ prezentační standard se Reynolds staví především za myšlenky jednoduchosti a elegance. Učí čtenáře pracovat s volným místem i se správným rozložením elementů na slidu. Velký důraz klade na to, jak využít pro vizualizaci myšlenek kvalitní obrázky.

Kniha nejen o designu

Stopy východních přístupů a užitečné postřehy je možné najít také v kapitolách věnovaných přípravě a podání prezentací. Reynolds mimo jiné čtenáře nabádá, aby při přípravě prezentace sáhli raději po obyčejné tužce a bloku, než po počítači. Prezentátorům, kteří se zdráhají věnovat přípravě prezentace dostatek času (vždyť je to jen prezentace), zase vzkazuje, že sobecky marní časem svých posluchačů. Prezentátor sice ušetří hodiny vlastního času, ale zároveň promarní desítky nebo stovky hodin svých posluchačů.

Závěr

Po přečtení knihy Prezentace a zen se nestanete prezentačním géniem, ale možná odhalíte, kde se při přípravě a podávání prezentace lze zlepšit. Pokud máte zájem na svých prezentačních dovednostech pracovat, tři stovky, za které si knihu pořídíte, budou velmi moudře investované peníze.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...