Děkuji za pozornost. Ne, děkuji!

V poslední době jsem byl několikrát dotázán, co se sluší a patří mít na posledním slajdu prezentace, jak prezentaci zakončit. Patří na poslední slajd obligátní „Děkuji za pozornost“?

Není to tak dávno, co Microsoft ohlásil konec klipartů v sadě Office. S jejich koncem zmizelo jedno prezentační klišé, další ale přežívají.  Jedním z nich je obligátní závěrečný slajd Děkuji za pozornost. Netvrdím, že byste v závěru prezentace neměli poděkovat publiku za pozornost. Proč tak ale činit prostřednictvím – přiznejme si – trochu tuctového a neupřímného slajdu?

Použijte ušetřený slajd efektivněji

Poděkování za pozornost mnohem upřímněji vyzní, pokud bude proneseno řečníkem spatra. Ušetřený poslední slajd můžete věnovat užitečnějšímu obsahu. Závěrečný slajd totiž může být zobrazen poměrně dlouho. Pokud následuje diskuse, bývá posluchačům na očích i několik desítek minut. Právě proto byste ho měli využít pro připomenutí svého klíčového sdělení, či ještě lépe ke call-to-action. Jeho prostřednictvím můžete publiku vnuknout myšlenku, co by po vaší prezentaci mělo udělat.

Představujete nějaký kulturní projekt? Pozvěte na něj své posluchače! Žádáte o podporu? Napište, jak ji mohou vyjádřit. Pokud prezentaci zasíláte, uveďte na posledním slajdu kontakty na sebe, případně také s dovětkem v tom smyslu, že jste k dispozici pro doplňující dotazy.

Využívejte závěrečný slajd smysluplně. A když děkujete za pozornost, děkujte upřímně a ústně.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Kreativita, profesionální přístup a čistý design. Návštěvníky konference ŠKOLA DOTYKEM živě výsledná prezentace bezpochyby zaujala.“

Michal Orság
ředitel vzdělávacího centra EDULAB