Co a jak jíst před prezentací? (2. část)

Minule jsme se zabývali tím, jak se nejlépe najíst před důležitou prezentací. Co když vás ale čeká celý den prezentování? Vytrvalec má jiný jídelníček než sprinter a podobné je to u prezentátorů. Co jíst před prezentačním maratónem?

Čeká-li vás delší vystoupení nebo několik výstupů za sebou, je třeba se zamyslet nad tím, na jak dlouho vám energie z toho, co jíte, vydrží.

Určujícím hlediskem je hladina cukru v krvi. Pro delší „akci“ je třeba zvolit pokrm, který nenechá hladinu cukru v krvi rychle stoupnout a vzápětí stejně rychle klesnout, což se projeví náhlou únavou. Pozor proto na produkty z bílé mouky, které mají obecně vyšší glykemický index. Znamená to, že dojde ke zmiňovanému rychlejšímu vzestupu a poklesu hladiny cukru v krvi. Příkladem těchto jídel jsou bílá rýže, knedlíky, obzvláště ovocné knedlíky a další sladké pokrmy z bílé mouky, které bývají navíc ještě přislazené. Stejně tak slazené limonády a energetické nápoje vás sice rychle „nakopnou“, ale jejich účinek stejně rychle odezní. A to se nebavíme o jejich zdravotní nevhodnosti.

Vsaďte na celozrnné obiloviny

Potravinou, která organismu dodává energii po delší dobu, jsou například obiloviny, tedy polysacharidy. Optimální jsou celozrnné obiloviny – těstoviny z celozrnné mouky, neloupaná rýže, samozřejmě také celozrnné pečivo nebo ovesné vločky k snídani.

Vzhledem k vysokému obsahu vlákniny ale buďte u celozrnných produktů opatrní z hlediska snášenlivosti těchto produktů ve vašem trávicím traktu. Zastoupení celozrnných produktů a produktů z celozrnné mouky ve svém jídelníčku zvyšujte postupně.

Sestavte si svůj vlastní jídelníček

Výše uvedená doporučení nemusí platit na každého. Nejlepších výsledků dosáhnete, když budete pozorovat, jak na vás různé pokrmy působí a podle toho přizpůsobíte svůj jídelníček – nejen před prezentacemi.

Jestli vám jídlo nemá bránit dosahovat optimálních výkonů, zeptejte se sami sebe:

  • Které jídlo mi dělá dobře, a které nikoli?
  • Po čem se cítím většinou unavený a chce se mi spát? Po jakém jídle se obvykle cítím svěží?
  • Kdy se cítím najezený/á do „polosyta“?

Odpovědi si průběžně zapisujte zhruba 14 dní, po kterých se vám začne rýsovat váš optimální jídelníček. Dobrou chuť, ať už se právě chystáte prezentovat, nebo ne.

Barbara Mikysková

O autorovi
Barbara Mikysková absolvovala taneční pedagogiku na AMU, andragogiku na Filozofické fakultě UK a bakalářská studia humanitní vzdělanosti na FHS UK. Zjistit více...

„S odprezentuj jsme dali dohromady prezentaci na tiskovou konferenci o naší Smart Bance. Marek nám pomohl poskládat fakta do jasného příběhu, který novináře evidentně zaujal. “

Dalibor Šajar
Head of Online & Direct banking, Moneta Money Bank