Co a jak jíst před prezentací? (1. část)

Prezentace se blíží, ještě ladíte poslední slidy, aby vše bylo perfektní. A přitom zapomínáte na klíčovou věc: Správně se před prezentací najíst. Jste jako pilot F1, který kontroluje čisté přední sklo, ale zapomněl natankovat.

Dejte si s jídlem načas

Poslední hlavní jídlo byste měli zkonzumovat nejpozději hodinu před důležitým vystoupením. V šedesáti minutách před prezentací se už pouštějte jen do lehce stravitelných svačinek. Vyzkoušejte třeba banán, chléb s čerstvým sýrem, jogurt nebo sušená jablka. Úplně poslední sousto byste měli pozřít maximálně 20 minut před prezentací. Vyhnete-li se jedení v poklusu, vyhnete se různým zažívacím potížím (od říhání a nadýmání až po žaludeční vředy).

Neexperimentujte

Pestrost jídelníčku je nepochybně důležitá, před důležitým vystoupením ale vsaďte spíše na osvědčené pokrmy z osvědčených zdrojů. Trávicí systém reaguje zvláště ve stresových situacích citlivěji, než za běžných podmínek. Proto doporučuji vyhnout se před důležitými prezentacemi exotickým potravinám a dosud neochutnaným pokrmům.

Z téhož důvodu se vyhněte také rizikovým potravinám, jako jsou například mořské plody, pokrmy obsahující syrové maso (sushi, tatarský biftek), příliš tučné pokrmy, zrající sýry nebo saláty obsahující majonézu. Nic nezkazíte, když si připravíte jídlo doma z vlastních osvědčených surovin a zaběhlými postupy.

Pozor na nadýmání

Buďte opatrní u potravin způsobujících nadýmání. Každý organismus sice reaguje individuálně, ale obecně jsou za rizikové považovány syrová zelenina, hrušky (v některých případech jablka) a luštěniny. Velký pozor si dejte na perlivé nápoje!

Vyhněte se těžkým jídlům a jezte do polosyta

Během prezentace je třeba směřovat aktivitu a energii do mozku, ne do zažívacího traktu. Vyhněte se před prezentací příliš tučným nebo těžce stravitelným pokrmům. Kombinace masa, omáčky a knedlíků z kynutého těsta je doslova vražedná, stejně jako třeba hamburger. Uspí vás a pak i vaše publikum.

Zkuste například těstoviny s „lehkou“ omáčkou, či se zeleninou, rizoto nebo obdoby rizota s alternativními obilovinami (jáhly, quinoa). Dobrou volbou jsou také polévky a vývary. Pozor na saláty. Patří sice k lehkým pokrmům, kvůli velkému množství syrové zeleniny ale mohou způsobovat nadýmání.

Když už volíte maso, zredukujte omáčky a přílohy na minimum, anebo je nahraďte například dušenou zeleninou. Spíše ale doporučuji konzumovat před prezentací pokrmy, v nichž jsou sacharidy hojněji zastoupené (například právě zmiňované těstoviny, brambory, rýže). Množství sacharidů ve stravě totiž ovlivňuje psychické rozpoložení jedince. Strava bohatá na sacharidy zvyšuje hladinu neurotransmiteru serotoninu, který způsobuje stav uvolnění a zvedá náladu. Naopak pokles hladiny serotoninu (třeba v důsledku hladovění) způsobuje deprese.

druhé části článku se budu zabývat správnou stravou před mnohahodinovými vystoupeními.

Barbara Mikysková

O autorovi
Barbara Mikysková absolvovala taneční pedagogiku na AMU, andragogiku na Filozofické fakultě UK a bakalářská studia humanitní vzdělanosti na FHS UK. Zjistit více...

„Kreativita, profesionální přístup a čistý design. Návštěvníky konference ŠKOLA DOTYKEM živě výsledná prezentace bezpochyby zaujala.“

Michal Orság
ředitel vzdělávacího centra EDULAB