Animace v prezentacích

Pamatuju si ten úžas, když jsem poprvé otevřel PowerPoint 97 a zjistil, že se v něm dají vytvářet animace (a vkládat do slajdů zvuky). Výsledná kombinace byla dnešní optikou doslova smrtící. Od těch dob už pár let uplynulo, ale někteří prezentující přistupují k animacím dodnes s podobně dětským nadšením. A jiní je zase šmahem zavrhují. Kudy vede zlatá střední cesta?

„Hlavně ať se to hýbe, ať to lidi zaujme,“ slýcháme občas od klientů. Doufají, že nedostatek myšlenek a nudu jejich prezentace přebije pár animací na efekt. Vždycky mi to připomene scénku ze seriálu Jistě, pane ministře, kdy televizní režisér navrhuje Jimu Hackerovi, aby nedostatek myšlenek v projevu samotném zakryl „velmi moderním oblekem, hi-tech nábytkem, křiklavou tapetou a abstraktními obrazy v pozadí“.

A není to specialita PowerPointu, mnohem větší pokušení číhá na uživatele Prezi. Létání a zoomování často používají jen na efekt, aniž by prezentaci přinášelo jakoukoli přidanou hodnotu. Takto správné využití animací v prezentaci nevypadá.

Účelná animace pozornost vede, ne krade

Správně použitá animace v prezentacích vám dokáže pomoct s vedením pozornosti publika. Zvlášť u složitějších slajdů, které nelze vstřebat na první pohled (protože kupříkladu obsahují složitější schéma) může postupná animace významně zvýšit srozumitelnost slajdu pro diváky. Jasně, můžete namítnout, že tak komplikované slajdy by se vytvářet neměly, ale někdy se jim z různých důvodů nelze vyhnout.

Stejným způsobem lze dodat na přehlednosti grafům. U čárových grafů můžete animovat nejdůležitější křivku. Sloupcové grafy můžete postupně skládat a jednotlivé dílky komentovat. Vždy záleží na tom, co chcete „vypíchnout“.

Neexistuje obecné pravidlo, kterého se musíte držet. Vždy se zkuste podívat na slajd očima diváka, který ho uvidí poprvé, a pokud budete tápat, je vhodné slajd předělat, nebo zapojit postupné animace.

Nebojte se přechodových animací

Puristé nepoužívají mezi slajdy žádné přechodové animace. My standardně vkládáme prolnutí. Smyslem přechodové animace mezi slajdy je zajištění plynulého přechodu mezi jednotlivými snímky (to zní logicky, ne?). A prolnutí tuto funkci plní ve většině případů nejlépe.

Výběr přechodových efektů v PowerPointu 2016

Výběr přechodových efektů v PowerPointu 2016

Microsoft bohužel nabídku přechodových animací zaplevelil různými nesmysly na efekt jako jsou zmačkání papíru nebo odlet papírové šipky. Pokud nejste pionýr a není vám 10, pak můžete tato i další přechodová kouzla s klidem ignorovat. Velmi zajímavých efektů se naopak dá docílit prostřednictvím animací Vytlačení a Plynulý přechod. Ty imitují přesouvání mezi snímky, které znáte z Prezi. Pocit zoomování zase dokážou navodit animace Lupa a Průlet. Vyzkoušejte je a budete příjemně překvapeni.

Morfing: Konečně jsme se dočkali

Největší novinkou PowerPointu 2016 (dostupnou trochu nepochopitelně pouze předplatitelům Office 365) je přechodová animace Morfing. Uživatelé Keynote ji znají jako Magic Move transition. Co tato přechodová animace dělá? Porovná aktuální a následující slajd a prvky, které se vyskytují na obou, automaticky plynule zanimuje. Těžko popsat slovy, stáhněte si raději ukázku s animací SWOT analýzy. Nebo se podívejte v další ukázce, jak se dá pracovat s morfingem jednotlivých písmen.

Vaše příští SWOT analýza může díky Morfingu vypadat zvlášť efektně

Vaše příští SWOT analýza může díky Morfingu vypadat zvlášť efektně (stahujte zde)

Anebo se podívejte na následující video ukazující, jak vám Morfing může pomoct přesvědčivěji vyprávět váš příběh.

A teď už víte, jak Tom Hanks alias Robert Langdon připravil svou prezentaci v úvodu thrilleru Andělé a démoni.

Starší verze PowerPointu si bohužel s Morfingem neporadí, ale pokud máte jistotu, že budete prezentovat z vlastního počítače, případně z počítače s Office 2016, můžete začít experimentovat. Ale prosím, nikdy ne na efekt!

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Nejlepší zpětnou vazbu mi poskytli moji posluchači, kteří ocenili obsah i formu mých sdělení. Marku, děkuji Vám za pomoc.“

Jakub Kolesa
generální ředitel, Mars Czech