3 prezentační lekce z Trumpa

Co pomohlo Donaldu Trumpovi dostat se až do Bílého domu? Co z jeho veřejného vystupování poskytuje ponaučení pro prezentování? Trumpova komunikace ve zkratce. #MakePresentationsGreatAgain

Donald slíbil, že zase udělá Ameriku skvělou. Může zlepšit i vaše prezentace?

1. Emoce válcují fakta

Kulantně řečeno, mnoho výroků Donalda Trumpa příliš nekorespondovalo s realitou, zato notně jitřilo emoce. Žijeme v době relativizace všeho, fakta nevyjímaje. Přesto mě stále překvapuje množství lidí, kteří ani nepokrčí ramena nad polopravdou či lží a bez váhání zhltnou nahozenou emocionální udičku i s navijákem. Trumpova metoda: Přikrýt pokřivená fakta silným emocionálním apelem — tak jako v následujícím tweetu strachem z ISIS.

Nepřipomíná vám to jednoho českého tiskového mluvčího?

LEKCE: Nenabádám vás, abyste při přípravě prezentace rezignovali na fakta, lhali a strašili posluchače. Současně si ale uvědomte, že pokud při své obsesi fakty zapomenete oslovit emoce posluchačů, úspěch se pravděpodobně nedostaví.

2. Jednodušší a ještě jednodušší

Druhý bod navazuje na předchozí. Mnozí prezentátoři nejen nejsou ochotni pustit se za hranu faktů, ale navíc mají panickou hrůzu před (byť dílčím) zjednodušováním složitých věcí a souvislostí. Donald Trump se ničeho takového nebál. Takřka jakékoli téma dokázal zkondenzovat do dobře znějícího výkřiku. Co na tom, že se mnohdy jednalo o bezobsažný blábol. S jeho cílovým publikem zarezonoval tak jako zde: Problém a řešení amerického zdravotnictví ve 118 znacích včetně mezer.

LEKCE: Nenabádám vás k vulgárnímu zjednodušování složitých problémů. Ale pokud složité problémy nepodáte svému publiku dostatečně srozumitelně a stravitelně, odejdete s nepořízenou. Nemějte panickou hrůzu z dílčího zjednodušení.

3. Sociální média jako zesilovač

Prezentace je způsobem šíření lidských myšlenek tváří v tvář. I když vystoupíte na obrovské konferenci, vaše myšlenky se napřímo dostanou ke stovkám lidí. Jejich následným šířením skrze sociální sítě ale můžete oslovit tisíce, statisíce i miliony. Donald Trump to vypiloval k dokonalosti. Esencí jeho přístupu je vytváření kontroverzních výroků, krátkých úderných frází a nálepek, které se nezřídka proměňují v hashtagy a dál si žijí vlastním životem v síti tak jako v následujícím příkladu „křivácká Hillary“. Nepřipomíná vám to Babišovo „Palermo“ či „Matrix“? Tyto sound bites Trumpovi stoupenci retweetovali, odpůrce dováděly k šílenství a moderátoři late night show je ironicky glosovali, čímž je dál šířili. Čím kontroverznější sound bite, tím lepší efekt.

LEKCE: Nenabádám vás k dehonestujícímu nálepkování. Pokud ale svá sdělení dokážete vyjádřit jasně a pregnantně v podobě, která se dá tweetnout, budou se lépe šířit dál. Asi vás nepřekvapí, že se při tom nevyhnete zjednodušením a emocím (u Trumpa často znělo lie (lež), bad (špatný), sad (smutný), rigged (zmanipulovaný)). Pokud přimícháte ještě přiměřené množství kontroverze, vaše myšlenky se rozletí do světa jako zprávy o zvolení Trumpa americkým prezidentem.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Celá prezentace je velmi pěkně zpracovaná. Moc děkuji za poskládání příběhu o mé rodině a současnosti naší firmy.“

Karel Pilčík
předseda představenstva, MP Krásno