3 chyby, které při tvorbě grafů děláte i vy!

Prezentování dat v grafech se zdá být hračka. Máte přece Excel a PowerPoint. Klik klik a graf je hotový. Pak už jenom Ctrl-C, Ctrl-V a máte ho v PowerPointu. Tak to bychom měli první chybu. A které jsou ty další?

Chyba první: Copy-pasting

Výše popsaný postup je velmi běžný. Vezmete syrový graf z Excelu a 1:1 ho překlopíte do PowerPointu. Proč to nejde? Mnohá výchozí nastavení jsou nevhodná pro prezentování. Grafy obsahují zbytečné detaily, popisky jsou pro prezentaci příliš malé, slajdy obvykle hýří barvami a hlavně: Z takových grafů nebývá jasné, co chcete ukázat.

Americká autorka Cole Nussbaumer Knaflic rozlišuje mezi dvěma přístupy k datům: Přístupem průzkumným (exploratory), kdy shromažďujete všechna dostupná data k tématu a přístupem vysvětlujícím (explanatory), kdy vybíráte ta data, která podporují určitý příběh. Asi netřeba dlouze rozebírat, který z obou přístupů je pro prezentace vhodnější. Zjednodušeně řečeno: Graf v prezentaci neslouží pro to, aby ukázal všechna dostupná data a každý divák si z něj vyvodil vlastní závěr. Graf v prezentaci má podpírat sdělení, které prezentujete. Možná si teď říkáte: Ale to je přece nepřípustná manipulace! Není. Neradím vám něco zamlčovat, pouze byste měli vypustit irelevantní údaje a patřičně zvýraznit to, co je opravdu důležité.

Původní vizuál (výše) zobrazuje všechna data, která máte k dispozici. Ve skutečnosti ale svým posluchačům potřebujete ukázat jen jejich souhrn – tedy poslední trojici sloupců z původního grafu. Podívejte se na následující graf.

Teprve graf očištěný na dřeň můžete začít vizuálně vylepšovat.

 

Chyba druhá: srovnávání podílů

Potřebujete meziročně srovnat například tržní podíly? Podíly obecně rádi prezentujete na koláčových grafech, takže prostě dáte dva koláčové grafy vedle sebe. Může to vypadat zhruba takto:

Takový slajd ale představuje pro diváky obrovskou kognitivní zátěž. Nejprve si musí zapamatovat, jaká barva reprezentuje kterou značku. A následně by měli porovnat velikost výseče na jednom grafu s velikostí výseče na druhém grafu. U prvního dílku je to docela snadné, ale co třetí dílek grafu? Jestli je větší zelený dílek vlevo, nebo vpravo, asi poznáte. Ale o kolik? Existuje lepší řešení! Můžete využít jeden z těchto tří typů grafů:

Jaké mají jednotlivé varianty výhody a nevýhody se podrobně dozvíte na našem workshopu Jak vizualizovat data. A dozvíte se tam také, zda jsou koláčové grafy pro prezentace vůbec vhodné a pokud ano, v jakých případech.

Chyba třetí: vyjadřování trendu

Snažíte se odprezentovat vývoj vašich prodejů a ukázat trend. Viděl jsem už mnoho podobných slajdů a překvapivě mnoho z nich byly sloupcové grafy.

Sloupcový graf přitom není pro prezentování trendu optimální. Trend ve sloupcovém grafu zachycuje pomyslná spojnice mezi vrcholky jednotlivých sloupců. Podívejte se na následující ukázku.

Proč tedy použít graf, ve kterém jsou sice zobrazené sloupce, ale chybí v něm právě tato důležitá trendová spojnice? Proč nepoužít jen tuto spojnici, tedy čárový (spojnicový) graf?

Prezentování dat obnáší řadu zapeklitostí a pastí, do kterých se jednoduše chytíte. Na našem půldenním workshopu Jak vizualizovat data vám mnoho těchto nástrah odhalíme. Až budete příště připravovat prezentaci plnou čísel, tabulek a grafů, zvládnete to bez problémů.

Marek Hrkal

O autorovi
Marek Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zjistit více...

„Ideální pomoc pro ty, kteří ví, co chtějí prezentací sdělit, ale nemají kapacity ten příběh tvořit pomocí slidů.“

Dalibor Šajar
marketingový ředitel, Allianz